Przekładnie pasowe umożliwiają zmianę prędkości kątowej i momentu obrotowego z zachowaniem kierunku obrotu. Przekładnie tego typu nie przenoszą sztywno siły z jednego pasa na drugi, co skutkuje tym, że w przypadku zatrzymania wału napędzanego następuje ślizganie się paska klinowego w rowku koła pasowego. Wyjątkiem od tej reguły jest tutaj przekładnia pasowa z pasem zębatym.
Rysunek szczegółowy koła pasowego
Istnieją różne odmiany kół pasowych, których kształt zależy od kształtu współpracującego z nimi pasami. Na poniższej ilustracji można zobaczyć koło pasowe z podwójnym rowkiem na dwa paski klinowe. Tego typu koła zwiększają zdolność do przenoszenia momentu obrotowego przy większym obciążeniu wału napędowego.
Rysunki uproszczone i schematyczne przekładni pasowych
Na rysunkach uproszczonych i schematycznych nanosi się specjalne oznaczenia, dzięki którym można stwierdzić jaka przekładnia pasowa jest na rysunku.
Poniżej znajduje się ilustracja oznaczeń różnych pasów klinowych.
Wariatory
Istnieją też przekładnie pasowe umożliwiające zmianę przełożenia w trakcie pracy urządzenia. Przykład takiego prostego układu pokazany został na poniższym rysunku.