Qt - generowanie rysunku przekładni pasowej w OpenSCAD-ie z wykorzystaniem sieci neuronowej
Stronę tą wyświetlono już: 1561 razy
Czym jest przekładnia pasowa?
O przekładniach pasowych pisałem co nieco na stronie Geometria wykreślna → Rysunek techniczny → Rysunki kół pasowych i przekładni pasowych, pragnę jednak przypomnieć, że przekładnie tego typu umożliwiają przenoszenie napędu z silnika na wał np. obrabiarki za pomocą pasa transmisyjnego. W najprostszej postaci pas taki przenosi moment obrotowy na jedno koło pasowe. Zaletą takich przekładni jest:
- możliwość przenoszenia momentu obrotowego z zachowaniem kierunku obrotów;
- możliwość ślizgania się pasa transmisyjnego umożliwiająca zabezpieczenie silnika przed przeciążeniem spowodowanym np. zablokowaniem wrzeciona obrabiarki
Sieć neuronowa i przekładnia pasowa? Ale jak to?
Co wspólnego mają sieci neuronowe z przekładniami pasowymi? Szczerze pisząc to niewiele a w zasadzie tylko tyle, że sieć neuronowa jest tutaj narzędziem użytym w celu zrealizowania zadania narysowania przekładni pasowej. Sieć neuronowa bazuje tutaj na dwóch typach danych uzyskanych od użytkownika programu:
- dane o położeniu i średnicy kół pasowych;
- dane startowe punktów sieci neuronowej, której celem jest oplecenie kół pasowych.
Nieco o programie
Program napisałem w ciągu jednego dnia więc nie jest on na razie dopracowany ale już działa i rysuje przekładnie pasową, czego dowodem niezbitym jest poniższe nagranie.
Co tu dużo pisać, program na podstawie narysowanych kół reprezentujących w uproszczeniu koła pasowe oraz położenia początkowego punktów sieci neuronowej generuje siatkę punktów opisujących ułożenie pasa transmisyjnego. Dane są zapisywane do pliku scad niekomercyjnego programu OpenSCAD, o którym zdarzyło mi się (cóż za zbieg okoliczności) rozpisywać na stronie Oprogramowanie → OpenSCAD.

Tytuł:
Architektura oprogramowania bez tajemnic. Wykorzystaj język C++ do tworzenia wydajnych aplikacji i systemów
Autor:
Adrian Ostrowski, Piotr Gaczkowski

Tytuł:
Opus magnum C++ 11. Programowanie w języku C++. Wydanie II poprawione (komplet)
Autor:
Jerzy Grębosz

Tytuł:
Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3
Autor:
Bartosz W. Warzocha

Tytuł:
Język C++ i przetwarzanie współbieżne w akcji. Wydanie II
Autor:
Anthony Williams

Tytuł:
C++ dla bystrzaków. Wydanie VII
Autor:
Stephen R. Davis

Tytuł:
Tablice informatyczne. Podstawy C++
Autor:
Radosław Sokół

Tytuł:
Opus magnum C++11. Programowanie w języku C++ (komplet)
Autor:
Jerzy Grębosz

Tytuł:
OpenCV 3. Komputerowe rozpoznawanie obrazu w C++ przy użyciu biblioteki OpenCV
Autor:
Adrian Kaehler, Gary Bradski

Tytuł:
C++ w 24 godziny. Wydanie VI
Autor:
Rogers Cadenhead, Jesse Liberty

Tytuł:
C++ Optymalizacja kodu. Sprawdzone techniki zwiększania wydajności
Autor:
Guntheroth Kurt