Autor podstrony: Krzysztof Zajączkowski

Stronę tą wyświetlono już: 3326 razy

Blender umożliwia tworzenie obiektów ścieżek, wzdłuż których można utworzyć obiekt o przekroju kołowym lub dowolnym innym. Jest to przydatne, gdy rysowane są obiekty profilowe, czyli takie, których przekrój poprzeczny jest taki sam. Standardowo w Blenderze można znaleźć opcję, która tworzy najczęściej wykorzystywany kształt przekroju czyli przekrój kołowy.

Stworzenie takiego obiektu profilowego wymaga przeprowadzenia następujących kroków:

  • wciśnij Shift + A i z menu wybierz Curve → Path aby dodać ścieżkę;
  • zaznacz obiekt i wciśnij Tab aby przejść do Edit mode (trybu edycji);
  • zmodyfikuj położenia punktów kontrolnych ścieżki, jeżeli chcesz dodać punt wystarczy zaznaczyć punkt i go wyciągnąć wciskając E;
  • w oknie Properties (właściwości) zaznacz opcję Object data properties
    Okno właściwości - sekcja Object data properties
    Rys. 1
    Okno properties (właściwości) - sekcja Object data properties
  • rozwiń zakładkę geometry;
  • rozwiń zakładkę Bevel;
  • zmień opcję Depth na wartość np. 0.1 m;
  • w ten sposób powinien powstać obiekt o przekroju kołowym jak na poniższym rysunku;
Wyciągnięcie przekroju kołowego wzdłuż ścieżki
Rys. 2
Wyciągnięcie przekroju kołowego wzdłuż ścieżki

Jeżeli chcesz wzdłuż ścieżki wyciągnąć inny obiekt konieczne jest narysowanie go, a następnie zamienienie na ścieżkę z poziomu Object mode (trybu obiektu) poprzez kliknięcie w menu Object → Convert to → Curve from Mesh/Text. Następnie w oknie Properties (właściwości) w sekcji Bevel w właściwości Taped Object wybrać nazwę ścieżki, która ma być wyciągnięta.

Blender 2.83 wyciąganie wzdłuż ścieżki obiektu dowolnego
Rys. 3
Blender 2.83 wyciąganie wzdłuż ścieżki obiektu dowolnego
Layout wykonany przez autora strony, wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie części lub całości grafik znajdujących się na tej stronie bez pisemnej zgody jej autora surowo zabronione.