Autor podstrony: Krzysztof Zajączkowski

Stronę tą wyświetlono już: 4447 razy

Uruchamiając program, oczom naszym ukarze się okno powitalne jak na rysunku 2. W oknie tym wyświetlane są takie informacje jak imię i nazwisko autora (czyli moje), kontaktowy adres e-mail, wersja programu, data utworzenia oraz lokalizacja programu na dysku komputera.

Okno powitalne programu.
Rys. 1
Okno powitalne programu.

Klikając na oknie powitalnym lub wciskając dowolny przycisk klawiatury zamyka się okno powitalne a pojawia się okno główne programu jak na rysunku 1. W oknie tym wyświetlane są następujące elementy: siatka terenu, azymut (niebieska linia przerywana), punkt startowy (zaznaczony zielonym kółkiem), punkt końcowy (zaznaczony niebieskim kółkiem) oraz legenda programu, w której zostały opisane pozostałe elementy programu.

Okno główne programu.
Rys. 2
Okno główne programu.

Tool bar i menu programu

Poszczególne elementy paska narzędziowego:
Zapisuje mapę terenu do pliku (dostępne również z poziomu menu Program->Zapisz)
Wczytuje mapę terenu z pliku (dostępne również z poziomu menu Program->Otwórz)
Uruchamia lub wznawia animację (dostępne z poziomu menu Robot->Start)
Zatrzymuje animację i ustala położenie robota w punkcie początkowym (dostępne z poziomu menu Robot->Stop)
Wstrzymuje animację (dostępne również z poziomu menu Robot->Pauza)
Zmiana kąta alfa położenia perspektywy układu 3D w płaszczyźnie XY o 1 stopień w lewo (dostępny jest skrót klawiaturowy: strzałka w lewo)
Zmiana kąta alfa położenia perspektywy układu 3D w płaszczyźnie XY o 1 stopień w prawo (dostępny jest skrót klawiaturowy: strzałka w prawo)
Zmiana kąta fi położenia perspektywy układu 3D w osi Z o 1 stopień w dół (dostępny jest skrót klawiaturowy: strzałka w dół)
Zmiana kąta fi położenia perspektywy układu 3D w osi Z o 1 stopień w górę (dostępny jest skrót klawiaturowy: strzałka w górę)
Tworzy losową powierzchnię terenu
Widok z góry (2D) (dostępne również z poziomu menu Widok->2D)
Widok izometryczny (dostępne również z poziomu menu Widok->Izometryczny)

Dodatkowo z menu Rysowanie dostępne są następujące pozycje:

  • Wysokości gór - włącza lub wyłącza rysowanie wysokości gór terenu
  • Rysuj box 3D - włącza lub wyłącza rysowanie obramowania terenu
  • Rysuj azymut - włącza lub wyłącza rysowanie azymutu robota

Krótki opis algorytmu

Program ten wykonałem na zaliczenie jednego z przedmiotów z wykorzystaniem narzuconych mi informacji w jaki sposób robot ma się poruszać i podejmować decyzję o kierunku swego przemieszczenia na podstawie informacji o ukształtowaniu terenu w punktach położonych w określonej odległości od bieżącej pozycji robota. A więc robot ten ma możliwość przemieszczania się jedynie w trzech kierunkach, a wybór jednego z nich jest uzależniony od:

  • Zużycia energii (jadąc po płaskim terenie zużywa mniej niż zjeżdżając w dół lub wjeżdżając pod górę)
  • Zmniejszenia dystansu do punktu docelowego

Dodatkowo robot nie może oddalić się od głównej linii azymutu na większą odległość niż zadana.

Załączniki:

Program symulujący ruch robota starającego się znaleźć najkrótszą ścieżkę pomiędzy dwoma punktami.
Layout wykonany przez autora strony, wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek użycie części lub całości grafik znajdujących się na tej stronie bez pisemnej zgody jej autora surowo zabronione.