Równania liniowe z jedną niewiadomą
Rozwiązywanie układów równań z dwiema niewiadomymi metodą graficzną
Rozwiązywanie liniowych układów równań metodą podstawienia
Rozwiązywanie liniowych układów równań metodą przeciwnych współczynników
Rozwiązywanie układów równań za pomocą wzorów Cramera
Rozwiązywanie układów równań metodą eliminacji Gaussa
Rozwiązywanie układów równań liniowych - zadania
Zastosowanie metod rozwiązywania układów równań liniowych w interpolacji punktów funkcją wielomianową
Rozwiązywanie układów równań liniowych z parametrem
Rozwiązywanie układów równań liniowych za pomocą wolnego oprogramowania
Ta strona należy do działu:
Matematyka poddziału
Równania liniowe Autor podstrony: Krzysztof Zajączkowski
Stronę tą wyświetlono już: 2308 razy
Interpolacja polega na niczym innym jak na znalezieniu takiej funkcji f(x) , która przechodzi przez zadane punkty interpolacyjne p1 , p2 , ..., pn . W tym przypadku zajmiemy się wyznaczaniem funkcji wielomianowej, która będzie przechodziła przez zadane punkty.
Wielomianem nazywamy funkcję, którą można zapisać ogólnym wzorem:
[1]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
f(x)=a_1\cdot x^0+a_2\cdot x^1+...+a_n\cdot x^n
lub w postaci:
[2]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
f(x)=\sum_{i=1}^{n}a_i\cdot x^{i-1}
Znając wcześniej już wspomniane punkty p1 , p2 , ..., pn można ułożyć n równań, w których jedynymi niewiadomymi są współczynnik a1 , a2 , ..., an . Układ takich równań będzie prezentował się więc następująco:
[3]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
\begin{cases}y_1=a_1\cdot x_1^0+a_2\cdot x_1^1+...+a_n\cdot x_1^n \\ y_2=a_1\cdot x_2^0+a_2\cdot x_2^1+...+a_n\cdot x_2^n \\ \; \;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\vdots \\y_n=a_1\cdot x_n^0+a_2\cdot x_n^1+...+a_n\cdot x_n^n\end{cases}
lub w postaci:
[4]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
\begin{cases}y_1=\sum_{i=1}^n a_i\cdot x_1^{i-1} \\ y_2=\sum_{i=1}^n a_i\cdot x_2^{i-1} \\ \;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\;\vdots \\ y_n=\sum_{i=1}^n a_i\cdot x_n^{i-1}\end{cases}
gdzie:
yk - współrzędna y punktu interpolacyjnego Pk
xk - współrzędna z punktu interpolacyjnego Pk
Rozwiążmy więc jakieś proste zadanie:
Dane są punkty interpolacyjne: P1 ={0; 100}; P2 ={2; 228}; P3 ={8; 1092}; P4 ={4; 564}. Wyznacz interpolację wielomianową tych punktów.
Rozwiązanie:
Naj sam przód trzeba nam zapisać układ równań:
[5]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
\begin{cases}a_1\cdot x_1^0+a_2\cdot x_1^1+a_3\cdot x_1^2+a_1\cdot x_1^3=y_1 \\ a_1\cdot x_2^0+a_2\cdot x_2^1+a_3\cdot x_2^2+a_1\cdot x_2^3=y_2 \\ a_1\cdot x_3^0+a_2\cdot x_3^1+a_3\cdot x_3^2+a_1\cdot x_3^3=y_3 \\ a_1\cdot x_4^0+a_2\cdot x_4^1+a_3\cdot x_4^2+a_1\cdot x_4^3=y_4\end{cases}=\begin{cases}a_1=100 \\ a_1+a_2\cdot 2+a_3\cdot 2^2+a_4\cdot 2^3=228 \\ a_1+a_2\cdot 8+a_3\cdot 8^2+a_4\cdot 8^3=1092 \\ a_1+a_2\cdot 4+a_3\cdot 4^2+a_4\cdot 4^3=564\end{cases}
Tera robimy macierz:
[6]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
\begin{bmatrix} 1 && 0 && 0 && 0 && 100 \\ 1 && 2 && 4 && 8 && 228 \\ 1 && 8 && 64 && 512 && 1092 \\ 1 && 4 && 16 && 64 && 564 \end{bmatrix}
a ponieważ tak się dziwnie składa, że kiedyś napisałem sobie mały konsolowy programik, który rozwiązuje układy równań metodą eliminacji Gaussa, wystarczy mu podać na wejście takie oto dane:
4
1 0 0 0 100
1 2 4 8 228
1 8 64 512 1092
1 4 16 64 564
Aby program w ramach rekompensaty wypluł na ekran rozwiązanie:
Przeliczanie macierzy do postaci macierzy jednostkowej:
1 0 0 0 100
1 2 4 8 228
1 8 64 512 1092
1 4 16 64 564
Etap 1:
1 0 0 0 100
1 2 4 8 228
1 8 64 512 1092
1 4 16 64 564
1 0 0 0 100
0 2 4 8 128
0 8 64 512 992
0 4 16 64 464
Etap 2:
1 0 0 0 100
0 1 2 4 64
0 8 64 512 992
0 4 16 64 464
1 0 0 0 100
0 1 2 4 64
0 0 48 480 480
0 0 8 48 208
Etap 3:
1 0 0 0 100
0 1 2 4 64
0 0 1 10 10
0 0 8 48 208
1 0 0 0 100
0 1 0 -16 44
0 0 1 10 10
0 0 0 -32 128
Etap 4:
1 0 0 0 100
0 1 0 -16 44
0 0 1 10 10
-0 -0 -0 1 -4
1 0 0 0 100
0 1 0 0 -20
0 0 1 0 50
-0 -0 -0 1 -4
Rozwiązanie naszego układu równań jest więc następujące:
[7]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
\begin{cases} a_1=100 \\ a_2=-20 \\ a_3=50 \\ a_4=-4 \end{cases}
Szukana funkcja ma więc następującą postać:
[8]
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
f(x)=-4\cdot x^3+50\cdot x^2-20\cdot x+100
Na poniższym wykresie można sprawdzić czy nasza funkcja f(x) pokrywa się z punktami, które ma ona interpolować.
Interpolacja punktów 0 200 400 600 800 1000 1200 -1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 f(x) = 4·x3 +50·x2 -20·x+100 Punkty interpolowane
Wykres funkcji f(x) interpolującej zadane punkty.
Źródło:
Załączniki: Napisany przeze mnie program RownaniaLiniowe