Stronę tą wyświetlono już: 42286 razy
Połączenia wpustowe w przeciwieństwie do klinowych nie utrzymują elementu mocowanego w stałej pozycji na wale, a jedynie zapewniają przenoszenie momentu obrotowego. Istnieją dwa typy połączeń wpustowych: przesuwne i stałe. Różnią się one pasowaniem, jakie się stosuje. W przypadku przesuwnych połączeń stosuje się tolerancje: wpust: h6; piasta D10; wałek H9, natomiast dla połączenia stałego: wpust h6; piasta i wałek P9.

Istnieją różne typy wpustów, które postaram się tutaj opisać pokrótce. Główna pierwsza grupa wpustów to wpusty pryzmatyczne (nr. normy PN-M-85005:1970), a te z kolei dzielą się na różne odmiany. Pierwsza odmiana to wpust typu A. Jest to wpust pełny z zaokrąglonymi końcami

Typ B wpustu jest pełny z końcami prostymi.

Typ C wpustu ma jeden centralnie umieszczony otwór do mocowania, a jego końce są zaokrąglone.

Typ D wpustu również ma jeden centralnie umieszczony otwór do mocowania, ale jego końce są proste.

Typ E z dwoma otworami montażowymi i zaokrąglonymi końcami.

Typ F z dwoma otworami montażowymi i prostymi końcami.

Typ AB pełny z jednostronnie zaokrągloną końcówką.

Typ AW z przelotowym otworem nagwintowanym w celu ułatwienia demontażu wpustu i zaokrąglonymi końcami.

Typ EW z przelotowym otworem nagwintowanym w celu ułatwienia demontażu wpustu oraz z dwoma otworami montażowymi i zaokrąglonymi końcami.

Typ FW z przelotowym otworem nagwintowanym w celu ułatwienia demontażu wpustu oraz z dwoma otworami montażowymi i prostymi końcami.

Druga grupa wpustów to wpusty czółenkowe opisane normą nr. PN-M-85008:1988, wśród których wyróżnia się tylko dwie odmiany. Zanim jednak opiszę poszczególne ich typy warto zapoznać się z ogólną budową takiego połączenia wpustowego, które nieco się różni od wpustowego pryzmatycznego.

Pierwsza odmiana to wpust czółenkowy ścięty.

Druga odmiana to wpust czółenkowy normalny.

W wpustach czółenkowych ściętych wysokość H1=0,5·H, gdzie H jest to wysokość wpustu czółenkowego normalnego.