Stronę tą wyświetlono już: 80760 razy
Podział połączeń wielowypustowych
Połączenia wielowypustowe ze względów na kosztowność wykonania narzędzi są stosowane w przemyśle masowym lub wieloseryjnym (np. części samochodowe) i z tego też względu połączenia te mają znormalizowaną liczbę wypustów: 6, 8 lub 10.
Pod względem zarysu bocznej krawędzi wypustu dzieli się je na:
- równoległe
- ewolwentowe walcowe
Z kolei pod względem sposobu osiowania wyróżnić można trzy typy połączeń wielowypustowych:
- osiowane na średnicy wewnętrznej (oznaczane literą d);
- osiowane na średnicy zewnętrznej (oznaczane literą D);
- osiowane na bokach wpustów (oznaczane literą B).
Połączenia wielowypustowe równoległe
Na poniższej ilustracji pokazany został zarys przekroju wału z połączeniem wielowypustowym wraz z wymiarami, które są znormalizowane.

Nieco mniej skomplikowany przekrój wału dla połączenia wielowypustowego osiowanego na zewnętrznej średnicy można zobaczyć na poniższej ilustracji.

Sam otwór w obu przypadkach wygląda tak jak na poniższym rysunku.

Wszystkie wymiary oznaczeń z rysunków od 1 do 3 są znormalizowane i opisują je poniższe tabelki.
Oczywiście w rysunku technicznym stosuje się uproszczenia rysunkowe tego typu połączeń, którego przykład oznaczenia został pokazany na poniższym rysunku.



Połączenia wielowypustowe ewolwentowe walcowe
Istnieją dwie odmiany połączeń wielowypustowych, które związane są ściśle z rodzajem osiowania:
- osiowane na bokach zębów (oznaczenie S) według normy PN-ISO 4156+A1:1999
- osiowane na średnicy zewnętrznej (oznaczenie D)

Oznaczenia:
- t - odstęp międzywypustowy;
- α - kąt międzywypustowy;
- d - zewnętrzna średnica wypustów;
- dp - średnica podziałowa;
- dr - średnica rowka wpustowego.
