Sprzęgła tego typu stosowane są tam, gdzie występują dynamiczne zmiany momentu obrotowego przekazywanego przez wał napędowy lub przez wał napędzany (który może np. gwałtownie zwiększyć opory ruchu). W celu zabezpieczenia maszyny przed zgubnym skutkiem oddziaływania takich dynamicznych zmian momentu obrotowego stosuje się sprzęgła z elementami tłumiącymi.
Rys. 1
Wykresy pokazujące w jaki sposób dynamiczny impulsowy moment obrotowy MI zostaje przeniesiony na wał napędzany: a) wykres zmiany momentu obrotowego M1 wału napędowego w funkcji czasu t (odstęp Δt oznacza czas przyłożenia impulsowego momentu obrotowego MI; b) wykres momentu obrotowego wału napędzanego M2 w funkcji czasu t. Widać tu wyraźną tendencję do tłumienia drgań co obrazuje krzywa harmoniczna tłumioną przybliżonej następującej postaci:
[1]
gdzie:
Mt(t) funkcja przenoszonego tłumionego momentu obrotowego;
MN normalny moment obrotowy wału napędzającego;
MI wartość impulsowego momentu obrotowego;
a współczynnik tłumienia momentu obrotowego (musi być ujemny);
k współczynnik tłumienia przyrostu momentu obrotowego (musi być mniejszy lub równy 1 i większy niż 0;
f częstotliwość w [Hz];
t czas jako jedyna zmienna we wzorze.
Uwaga! Powyższa funkcja ma zastosowanie do miejsca wyznaczonego przez miejsce zerowe podfunkcji a·t-MN+MI ponieważ dalej funkcja przyjmuje wartość stałą równą MN. Przedział czasu stosowalności funkcji wynosi |a|·(MN-MI)·k.
Sprzęgło tarczowe gumowe
Jedną z najprostszych konstrukcji sprzęgieł tłumiących jest właśnie sprzęgło tarczowe gumowe Składa się ono (jak widać na załączonej poniżej ilustracji) z dwóch tarcz złączonych z sobą gumowa przekładką przytwierdzoną na stałe za pomocą nitów lub rozłącznie za pomocą śrub i nakrętek.
Sprzęgło palcowe
Nieco bardziej złożoną konstrukcją jest sprzęgło palcowe; gdzie gumowe wkładki w postaci pierścieni pośredniczą w przenoszeniu momentu obrotowego.
Sprzęgło oponowe
Jak sama nazwa wskazuje sprzęgło to może wykorzystywać do przenoszenia momentu obrotowego oponę, aczkolwiek nie jest to jakiś specjalny wymóg, może to być inny materiał gumowy, który wygięty w kabłąk łączy dwie tarcze sprzęgła pośrednicząc w przenoszeniu momentu obrotowego.
Sprzęgła sprężynowe
Istnieją dwa rodzaje sprężynowych sprzęgieł, pierwszy z nich (pokazany na poniższym rysunku) wykorzystuje pakiet sprężyn płaskich do tłumienia drgań.
Drugi rodzaj sprzęgła sprężynowego wykorzystuje sprężynę taśmową jak widać to na poniższym schemacie.