Funkcje obsługi we/wy printf i scanf
Stronę tą wyświetlono już: 7090 razy
Funkcja printf
Funkcja ta umożliwia wypisywanie danych w oknie programu, do jej użycia wykorzystuje się specjalnie sformatowany do tego celu tekst. Oto przykład użycia tej funkcji:
- #include <cstdio> // potrzebne do obsługi funkcji printf
- #include <conio.h>
- int main(){
- printf("Tutaj wyswietlam pojedyncza linie tekstu\n"); // w tekście użyto \n -co oznacza wstawienie znaku nowej linii
- int i = 10;
- printf("Tutaj wyswietlam zmienna typu int %i\n", i); // tekst %i oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu int
- float f = 10.002f;
- printf("Tutaj wyswietlam zmienna typu float %f\n", f); // tekst %f oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu float
- printf("Tutaj wyswietlam zmienna typu float %.2f\n", f); // tekst %.2f oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu float a jego wartość zostanie zaokrąglona do drugiego miejsca po przecinku
- char c = 'A';
- printf("Tutaj wyswietlam zmienna typu char %c\n", c); // tekst %c oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu char
- char s[] = "jakis tam tekst";
- printf("Tutaj wyswietlam zmienna typu char* %s\n", s); // tekst %s oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu char*
- printf("A tutaj wyświetlam wszystkie zmienne na raz: %i; %f; %.3f; %c; %s", i, f, f, c, s); // a tutaj wszystko na raz wyświetlam
- printf("Liczba w systemie szesnastkowym:\nZapis pierszy: %x\nZapis drugi: %#x\nLiczba w systemie osemkowym:\nZapis pierwszy: %o\nZapis drugi: %o",i,i,i,i); // tutaj wypisuję zmienną i w systemie szesnastkowym (dwie formy zapisu) i ósemkowym (również dwie formy zapisu)
- printf("\n\nWcisnij enter, aby zakonczyc program...");
- getch();
- return 0;
- }
Funkcja scanf
Wiadomo już jak wczytywać dane za pomoca funkcji printf, teraz trzeba nauczyć się wczytywać dane za pomocą funkcji scanf, która również przyjmuje zmienną liczbę argumentów w zależności od sformatowanego tekstu. Poniżej zamieszczony został przykładowy kod programu wykorzystujący tą funkcję do wczytywania danych z klawiatury:
- #include <cstdio> // potrzebne do obsługi funkcji printf i scanf
- #include <conio.h>
- int main(){
- printf("Wczytywanie liczby calkowitej: ");
- int i = 0;
- scanf("%i",&i); // ważne aby zauwarzyć, że tym razem przekazuje się referencje do zmiennej
- printf("Tutaj wyswietlam zmienna typu int %i\n", i); // tekst %i oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu int
- printf("Wczytywanie liczby float: ");
- float f = 0.f;
- scanf("%f",&f);
- printf("Tutaj wyswietlam zmienna typu float %f\n", f); // tekst %f oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu float
- printf("Tutaj wyswietlam zmienna typu float %.2f\n", f); // tekst %.2f oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu float a jego wartość zostanie zaokrąglona do drugiego miejsca po przecinku
- printf("Wczytywanie znaku char: ");
- char c = 'A';
- scanf("\n%c",&c); // konieczne jest \n bo łapie ostatni enter
- printf("Tutaj wyswietlam zmienna typu char %c\n", c); // tekst %c oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu char
- printf("Wczytywanie tekstu: ");
- char s[255];
- scanf("%s",s);
- printf("Tutaj wyswietlam tekst %s\n", s); // tekst %s oznacza, że funkcja musi przyjąć jeden argument dodatkowy będący zmienną typu char*
- printf("Wczytywanie wszystkich zmiennych na raz (int float char string): ");
- scanf("%i %f %c %s",&i,&f,&c,&s);
- printf("A tutaj wyswietlam wszystkie zmienne na raz: %i; %f; %.3f; %c; %s", i, f, f, c, s); // a tutaj wszystko na raz wyświetlam
- printf("\n\nWcisnij dowolny przycisk, aby zakonczyc program...");
- getch();
- return 0;
- }

Tytuł:
Architektura oprogramowania bez tajemnic. Wykorzystaj język C++ do tworzenia wydajnych aplikacji i systemów
Autor:
Adrian Ostrowski, Piotr Gaczkowski

Tytuł:
Opus magnum C++ 11. Programowanie w języku C++. Wydanie II poprawione (komplet)
Autor:
Jerzy Grębosz

Tytuł:
Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3
Autor:
Bartosz W. Warzocha

Tytuł:
Język C++ i przetwarzanie współbieżne w akcji. Wydanie II
Autor:
Anthony Williams

Tytuł:
C++ dla bystrzaków. Wydanie VII
Autor:
Stephen R. Davis

Tytuł:
Tablice informatyczne. Podstawy C++
Autor:
Radosław Sokół

Tytuł:
Opus magnum C++11. Programowanie w języku C++ (komplet)
Autor:
Jerzy Grębosz

Tytuł:
OpenCV 3. Komputerowe rozpoznawanie obrazu w C++ przy użyciu biblioteki OpenCV
Autor:
Adrian Kaehler, Gary Bradski

Tytuł:
C++ w 24 godziny. Wydanie VI
Autor:
Rogers Cadenhead, Jesse Liberty

Tytuł:
C++ Optymalizacja kodu. Sprawdzone techniki zwiększania wydajności
Autor:
Guntheroth Kurt