Wyświetlanie i wczytywanie danych z poziomu konsoli
Stronę tą wyświetlono już: 3208 razy
Utwórzmy sobie nowy projekt konsolowy C# w Visual Studio EE wybierając z menu File→New→Project lub wciskając kombinację klawiszy Ctrl+Shift+N. Po wykonaniu tej czynności oczom twym powinno ukazać się okno jak na poniższej ilustracji.

Z listy po prawej należy wybrać Visual C#, natomiast w kontrolce po lewej stronie wybrać pozycję Console Application. Jako nazwę projektu w polu Name wpisać należy HelloWorld a następnie ku ogólnej uciesze wcisnąć przycisk ok. Po wykonaniu tychże czynności oczom naszym ukazać powinien się taki oto kod:
- using System;
- using System.Collections.Generic;
- using System.Linq;
- using System.Text;
- namespace HelloWorld
- {
- class Program
- {
- static void Main(string[] args)
- {
- }
- }
- }
Jak widać, programy konsolowe są mocno zorientowane obiektowo, nawet funkcja Main znajduje się wewnątrz klasy o nazwie Program. Od razu na wstępie widać też, że metoda ta jest statyczna. Zmodyfikujmy nasz program i utwórzmy proste wczytywanie i wyświetlanie danych z poziomu konsoli.
- using System;
- using System.Collections.Generic;
- using System.Linq;
- using System.Text;
- namespace HelloWorld
- {
- class Program
- {
- static void Main(string[] args)
- {
- Console.Write("Witaj użytkowniku!nProszę podaj swoje imię: ");
- string name = Console.ReadLine();
- Console.Write("Podaj swój wiek: ");
- int age = int.Parse(Console.ReadLine());
- Console.Write("Witaj " + name + ", masz " + age + " lat, ale ludzie w każdym wieku mogą się uczyć programowania!");
- Console.ReadLine();
- }
- }
- }
Pierwsze cztery linijki służą do określenia, które przestrzenie nazw będą używane. Dzięki temu nie trzeba będzie wpisywać za każdym razem np. System.Console.Write(... tylko wystarczy Console.Write(....
Metoda Console.Write jak nie trudno się domyślić wyświetla tekst w oknie programu, natomiast metoda Console.ReadLine wczytuje wpisaną linię tekstu. Warto zauważyć, że można zmienną typu string zamienić na int za pomocą metody int.Parse. Dodatkowo napisy można łączyć z zmiennymi typów prostych za pomocą operatora dodawania +, co stanowi spore udogodnienie przy programowaniu (zwłaszcza konsolowym).
Oto wynik działania tego programu:
Witaj użytkowniku! Proszę podaj swoje imię: Maciej Podaj swój wiek: 20 Witaj Maciej, masz 20 lat, ale ludzie w każdym wieku mogą się uczyć programowania!

Tytuł:
Wzorce projektowe w .NET Core 3. Projektowanie zorientowane obiektowo z wykorzystaniem C# i F#
Autor:
Dmitri Nesteruk

Tytuł:
Jak pisać świetne gry 2D w Unity. Niezależne programowanie w języku C#
Autor:
Jared Halpern

Tytuł:
C# 9.0 w pigułce
Autor:
Joseph Albahari

Tytuł:
C# 9.0. Leksykon kieszonkowy
Autor:
Joseph Albahari, Ben Albahari

Tytuł:
C# 8.0. Kompletny przewodnik dla praktyków. Wydanie VII
Autor:
Mark Michaelis

Tytuł:
C# 8.0 w pigułce
Autor:
Joseph Albahari, Eric Johannsen

Tytuł:
Asynchroniczność i wielowątkowość w języku C#
Autor:
Grzegorz Lang

Tytuł:
C# 8.0. Programowanie. Tworzenie aplikacji Windows, internetowych oraz biurowych
Autor:
Ian Griffiths

Tytuł:
C# 8.0. Leksykon kieszonkowy
Autor:
Joseph Albahari, Ben Albahari

Tytuł:
Wzorce projektowe w .NET. Projektowanie zorientowane obiektowo z wykorzystaniem C# i F#
Autor:
Dmitri Nesteruk