Typ generyczny Dictionary
Stronę tą wyświetlono już: 4458 razy
Wstęp
Słownik, czyli Dictionary pozwala na indeksowanie elementów po dowolnych obiektach. Z tego też względu podczas deklaracji obiektu słownika konieczne jest określenie typu klucza i wartości, gdzie kluczem jest wartość indeksu, pod którym obiekt jest zapisany, natomiast wartością jest obiekt pod tym indeksem zapisany.
Tworzenie obiektu słownika oraz dodawanie do niego elementów
Słownik Dictionary jest dostępny z poziomu przestrzeni nazw:
Utworzenie obiektu słownika odbywa się w następujący sposób:
W powyższym przypadku utworzony został obiekt słownika, który może przyjmować jako klucz dowolny typ wartości a to dlatego, że tym typem jest klasa Object, po której w C# wszystko dziedziczy. Oto przykład, jak do takiego słownika wrzuca się dane:
Jak widać na powyższym przykładzie, można jako klucz wrzucić dowolny obiekt, a to dlatego, że typ klucza jest klasa Object
Indeksowanie i właściwość Count
Indeksowanie elementów słownika odbywa się po kluczu, czyli odwołać się do do danej wartości w słowniku można np. tak:
Powyższy kod wyświetli:
2300
Istnieje również właściwość Count, która zwraca liczbę elementów zawartych w słowniki.
Iterowanie po kluczach i wartościach słownika
Iterowanie za pomocą pętli foreach wygląda następująco:
Oto wynik działania powyższego kodu:
Klucz = 10, Wartość = 120 Klucz = F-16, Wartość = 2300 Klucz = Point2D x = 100; y = 300, Wartość = 100
Właściwość Keys i iterowanie po kluczach
Właściwość Keys daje nam dostęp do kluczy, po których można iterować w następujący sposób:
Wynik działania powyższego kodu:
Klucz = 10 Klucz = F-16 Klucz = Point2D x = 100; y = 300
Właściwość Values i iterowanie po wartościach
Właściwość Values daje nam dostęp do wartości, po których można iterować w następujący sposób:
Wynik działania powyższego kodu:
Wartość = 120 Wartość = 2300 Wartość = 300
Usuwanie elementów ze słownika
Metoda Remove umożliwia usuniecie pojedynczej elementu o podanym kluczu:
Wynik działania tego kodu:
Klucz = 10 Klucz = F-16
Można również usunąć wszystkie elementy słownika za pomocą metody Clear.
Tytuł:
C# 10. Programowanie. Tworzenie aplikacji Windows, internetowych i biurowych
Autor:
Ian Griffiths
Tytuł:
C# 10 i .NET 6 dla programistów aplikacji wieloplatformowych. Twórz aplikacje, witryny WWW oraz serwisy sieciowe za pomocą ASP.NET Core 6, Blazor i EF Core 6 w Visual Studio 2022 i Visual Studio Code. Wydanie VI
Autor:
Mark J. Price
Tytuł:
Visual Studio 2022, C# i .NET. Programowanie kontrolek
Autor:
Łukasz Sosna
Tytuł:
C# 10. Leksykon kieszonkowy
Autor:
Joseph Albahari, Ben Albahari
Tytuł:
Wzorce projektowe w .NET Core 3. Projektowanie zorientowane obiektowo z wykorzystaniem C# i F#
Autor:
Dmitri Nesteruk
Tytuł:
Jak pisać świetne gry 2D w Unity. Niezależne programowanie w języku C#
Autor:
Jared Halpern
Tytuł:
C# 9.0 w pigułce
Autor:
Joseph Albahari
Tytuł:
C# 9.0. Leksykon kieszonkowy
Autor:
Joseph Albahari, Ben Albahari
Tytuł:
C# 8.0. Kompletny przewodnik dla praktyków. Wydanie VII
Autor:
Mark Michaelis
Tytuł:
C# 8.0 w pigułce
Autor:
Joseph Albahari, Eric Johannsen