Animacja sferyczna (obracająca się kula ziemska) w JavaScript
Stronę tą wyświetlono już: 3963 razy
Przekonwertowanie płaskiej bitmapy z wykorzystaniem uproszczonego algorytmu wymaga zastosowania odpowiedniej funkcji transformacji. Taka funkcja dla dwóch różnych przestrzeni X i Y tworzy pewne odwzorowanie współrzędnej xX przestrzeni X na współrzędną xY przestrzeni Y i tak samo dla współrzędnych y-kowych tychże przestrzeni. Ogólnie więc współrzędne przestrzeni Y odpowiadające współrzędnym przestrzeni X będą dane funkcjami:
[1] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
Dokładniejszy opis funkcji odwzorowania został przeze mnie już wcześniej opisany na stronie Programowanie → Projekty C++ → Obracająca się Ziemia. Animacja jest realizowana dwuetapowo:
- przycinanie bitmapy;
- transformacja bitmapy do postaci sferycznej.
Przez wzgląd na niedokładność zagęszczenia punktów transformacji konieczne jest zagęszczenie ułożenia punktów, przez co docelowa bitmapa Ziemi jest już dwa razy mniejsza.