Funkcje matematyczne i stała PI są dostępne z poziomu jednego globalnej klasy o nazwie Math.
Stałe matematyczne
Oto lista stałych matematycznych dostępnych z poziomu obiektu Math:
Math.E // stała Eulera
Math.PI // PI
Math.SQRT2 // pierwiastek kwadratowy z dwóch
Math.SQRT1_2 // pierwiastek kwadratowy z 1/2
Math.LN2 // logarytm naturalny z dwóch
Math.LN10 // logarytm naturalny z 10
Math.LOG2E // logarytm o podstawie 2 z stałej Eulera e
Math.LOG10E // logarytm o podstawie 10 z stałej Eulera e
Metody zaokrąglające wartości liczbowe
Metoda round
Przy pomocy metody round można zaokrąglić wartość liczbową w dół, gdy wartość części po przecinku jest mniejsza od 0.5 i w górę, gdy wartość po przecinku jest większa od 0.5
alert(Math.round(1.34)); // zaokrągli w dół do 1
alert(Math.round(1.56)); // zaokrągli w górę do 2
Metoda floor
Metoda ta umożliwia zaokrąglenie wartości zmiennoprzecinkowej zawsze w dół:
Metoda abs zwracająca wartość bezwzględną z podanej liczby
alert(Math.abs(-23)); // wyświetli 23
Metoda min zwracająca najmniejszą wartość spośród podanych
Metoda ta przyjmuje zmienną liczbę argumentów liczbowych, wśród których znajduje tą najmniejszą:
alert(Math.min(2, 3, 4, 5)); // wyświetli 2
Metoda max zwracająca największą wartość spośród podanych
Metoda ta przyjmuje zmienną liczbę argumentów liczbowych, wśród których znajduje tą największą:
alert(Math.max(2, 3, 4, 5)); // wyświetli 5
Metoda random generująca liczby pseudolosowe
Metoda ta zwraca pseudolosową wartość zmiennoprzecinkową z zakresu od 0 do 1:
var min = 10;
var max = 50;
alert(Math.random() * (max - min) + min); // zwraca wartość liczbową z zakresu od min do max
Metoda potęgująca pow
Metoda ta przyjmuje dwa argumenty: liczbę potęgowaną i wartość potęgi, do której owa liczba ma być podniesiona. Warto tutaj nadmienić, że pierwiastek o podstawie a jest równoznaczny z podniesieniem danej wartości liczbowej do potęgi , a więc metoda pow umożliwia również obliczanie pierwiastka dowolnego stopnia danej liczby.
alert(Math.pow(3.5, 4)); // podniesienie liczby 3.5 do potęgi 4
alert(Math.pow(16, 0.25)); // odpowiednik pierwiastka o podstawie 4 z liczby 16
Metoda exp zwracająca wartość stałej Eulera podniesionej do podanej potęgi
alert(Math.exp(2)); // zwróci stałą Eulera podniesioną do potęgi e
Metoda sqrt zwracająca pierwiastek kwadratowy z podanej liczby
alert(Math.sqrt(4));
Metoda log zwracająca logarytm naturalny z podanej liczby