Obiekt console jako przydatne narzędzie programisty JavaScript

Autor podstrony: Krzysztof Zajączkowski

Stronę tą wyświetlono już: 2849 razy

Często gęsto podczas programowania zdarzają się wredne błędy, które mogą doprowadzić na skraj rozpaczy nie jednego programistę. Dlatego też warto się zaznajomić z obiektem o wdzięcznej nazwie console, który jest dostępny globalnie. Zanim jednak więcej opowiem o tym przydatnym narzędziu to trzeba sobie powiedzieć, że aby możliwe było korzystanie z tego zacnego obiektu twoja przeglądarka musi dysponować czymś co nazywa się Konsolą przeglądarki. W Firefox-ie można otworzyć konsolę przeglądarki za pomocą skrótu klawiaturowego Ctrl+Shift+J lub z menu Narzędzia→Dla twórców witryn→Konsola przeglądarki.

Konsola przeglądarki w programie Firefox
Rys. 1
Konsola przeglądarki w programie Firefox.

Obiekt console dysponuje kilkoma metodami, które wyświetlą podane im na wejście informacje w konsoli. Oto lista tych metod:

Tak więc taki oto kod:

console.log("log"); console.error("error"); console.warn("warn"); console.info("info"); console.debug("debug");

spowoduje, że w konsoli wyświetli się rezultat z poniższego rysunku.

Różne typy komunikatów w konsoli przeglądarki Firefox
Rys. 2
Widok Konsoli przeglądarki w programie Firefox

Jak widać, dzięki wyżej wymienionym metodom można łatwo i przyjemnie wyświetlać komunikaty związane z wystąpieniem błędów, ostrzeżeń lub zwykłych informacji związanych np. z debugowaniem programu.

Z kolei wstawienie w skrypcie kodu z użyciem metody trace w następujący sposób:

console.trace()

wyświetli ścieżkę do miejsca wywołania tej metody.

Jeżeli potrzebujesz obliczyć czas wykonania danego fragmentu kodu, zapewne z najdzikszą rozkoszą przyjmiesz fakt istnienia metod time i timeEnd. Oto przykład:

console.time("timer"); for(var i = 0; i < 100000; i++){ } console.endTime("timer");

W konsoli zostanie wyświetlony wynik:

timer: minutnik uruchomiony
timer: 3.13 ms
Strony powiązane
strony powiązane
  1. Console API - opis wszystkich metod obiektu console
Propozycje książek
tytuł: JavaScript i jQuery. Interaktywne strony WWW dla każdego. Podręcznik Front-End Developera  autor: Jon Duckett

Tytuł:

JavaScript i jQuery. Interaktywne strony WWW dla każdego. Podręcznik Front-End Developera

Autor:

Jon Duckett

tytuł: JavaScript od pierwszej linii kodu. Błyskawiczna nauka pisania gier, stron WWW i aplikacji internetowych autor: Laurence Lars Svekis, Maaike van Putten, Rob Percival

Tytuł:

JavaScript od pierwszej linii kodu. Błyskawiczna nauka pisania gier, stron WWW i aplikacji internetowych

Autor:

Laurence Lars Svekis, Maaike van Putten, Rob Percival

tytuł: JavaScript funkcyjnie. Zrównoważone, pragmatyczne programowanie funkcyjne w JavaScript autor: Kyle Simpson

Tytuł:

JavaScript funkcyjnie. Zrównoważone, pragmatyczne programowanie funkcyjne w JavaScript

Autor:

Kyle Simpson

tytuł: JavaScript dla dzieci dla bystrzaków autor: Chris Minnick, Eva Holland

Tytuł:

JavaScript dla dzieci dla bystrzaków

Autor:

Chris Minnick, Eva Holland

tytuł: Modularny JavaScript dla zaawansowanych autor: Nicolas Bevacqua

Tytuł:

Modularny JavaScript dla zaawansowanych

Autor:

Nicolas Bevacqua

tytuł: JavaScript w praktyce. Stwórz twitterowego bota, system sygnalizacyjny LED i inne projekty z użyciem Node.js i Raspberry Pi autor: Lynn Beighley

Tytuł:

JavaScript w praktyce. Stwórz twitterowego bota, system sygnalizacyjny LED i inne projekty z użyciem Node.js i Raspberry Pi

Autor:

Lynn Beighley

tytuł: Matematyka dla programistów JavaScript autor: Jacek Piechota

Tytuł:

Matematyka dla programistów JavaScript

Autor:

Jacek Piechota

tytuł: JavaScript i jQuery. Interaktywne strony WWW dla każdego. Podręcznik Front-End Developera autor: Jon Duckett

Tytuł:

JavaScript i jQuery. Interaktywne strony WWW dla każdego. Podręcznik Front-End Developera

Autor:

Jon Duckett

tytuł: ECMAScript 6. Przewodnik po nowym standardzie języka JavaScript autor: Nicholas C. Zakas

Tytuł:

ECMAScript 6. Przewodnik po nowym standardzie języka JavaScript

Autor:

Nicholas C. Zakas

tytuł: JavaScript i wzorce projektowe. Programowanie dla zaawansowanych. Wydanie II autor: Simon Timms

Tytuł:

JavaScript i wzorce projektowe. Programowanie dla zaawansowanych. Wydanie II

Autor:

Simon Timms

W związku z tym, że firma Helion nie wywiązuje się z swoich zobowiązań naliczania prowizji za każdą zakupioną książkę a kontakt z ową frmą jest nie możliwy autor strony zmuszony został do zablokowania linkowania książek. Za wszelkie niedogodności z tym związane z góry przepraszam i obiecuję włączenie linkowania gdy tylko sprawa zostanie wyjaśniona