Stronę tą wyświetlono już: 8461 razy
W Inkscape jak w każdym programie do grafiki wektorowej możliwe jest przeprowadzenie następujących operacji na obiektach:
- translacja - przemieszczenie obiektu;
- skalowanie - niezależne dla osi x i y lub wspólne;
- obracania względem określonego punktu;
- pochylania - również niezależnie dla osi x i y;
Wszystkie powyższe transformacje zapisywane są w jednej macierzy przekształcenia, która wygląda następująco:
![]() | [1] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
gdzie:
- A, B, C, D - elementy macierzy, które odpowiedzialne są za rotację, skalowanie i pochylanie obiektów;
- E, F - elementy macierzy związane z przesunięciem obiektu;
Przekształcenie danego punktu obiektu za pomocą macierzy transformacji:
![]() | [2] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
Więcej informacji o przekształceniach macierzowych można znaleźć na stronie Matematyka → Macierze.
Istnieje możliwość ręcznej modyfikacji wszystkich wymienionych transformacji poprzez zaznaczenie obiektu i sterowanie jego uchwytami umożliwiającymi jego przemieszczanie i skalowanie oraz (po dwukrotnym kliknięciu myszką) obracanie i pochylanie w trybie zaznaczania i przekształcania obiektów F1. Niestety ręczne przekształcenia nie są dokładne, jeśli więc zachodzi konieczność wykonania konkretnej transformacji na obiekcie lub grupie obiektów wystarczy wcisnąć Shift + Ctrl + M aby wyświetlić okno dialogowe Przekształć..., w którym można z powodzeniem i dokładnie określić wartości przekształcenia.

Okno Przekształć... w programie Inkscape.
Lista zakładek
- Przemieść - ustawienia przemieszczania;
- Skaluj - ustawienia skalowania;
- Obróć - ustawienia obracania;
- Pochyl - ustawienia pochylenia;
- Macierz - ustawienie macierzy przekształcenia.
Widoczne w tym widoku opcje:
- przesunięcie poziome (względne) lub położenie (bezwzględne);
- jednostka;
- przesunięcie pionowe (względne) lub położenie (bezwzględne);
- włącza przesuwanie względne lub położenie bezwzględne;
- wykonuje transformacje na wszystkich obiektach osobno;
- resetuje ustawienia aktywnej karty;
- stosuje wybrane ustawienia do zaznaczonych obiektów.

- poziomy przyrost rozmiaru (bezwzględny lub procentowy);
- jednostka;
- pionowy przyrost rozmiaru (bezwzględny lub procentowy);
- skaluje proporcjonalnie w obu kierunkach;

- kąt obrotu;
- jednostka kąta;

- poziomy kąt pochylenia, przesunięcia bezwzględnego lub procentowego;
- obrana jednostka;
- pionowy kąt pochylenia, przesunięcia bezwzględnego lub procentowego

- składowa macierzy transformacji związana z obrotem i skalowaniem;
- składowa macierzy transformacji związana z obrotem i pochylaniem;
- składowa macierzy transformacji związana z przemieszczeniem na osi x;
- składowa macierzy transformacji związana z obrotem i pochylaniem;
- składowa macierzy transformacji związana z obrotem i skalowaniem;
- składowa macierzy transformacji związana z przemieszczaniem na osi y;
- przełącza tryb kumulacji transformacji z bieżącą macierzą transformacji obiektów a trybem edycji bieżącej macierzy transformacji obiektów