Nakładanie, przemieszczanie, obracanie i skalowanie tekstur
Tekstura to grafika, która w powtarzalny sposób wypełnia pewien obszar. W przypadku obiektów Inkscape-a tekstura może wypełniać obiekt lub jego kontur. Nadanie jakiemuś obiektowi tekstury jest możliwe poprzez zaznaczenie obiektu i wybranie w oknie Wypełnienie i kontur... dostępnego po wciśnięciu Shift + Ctrl + F w zakładce Wypełnienie lub Kontur przycisku trybu nadawania deseniu (tekstury) . Po kliknięciu tegoż przycisku dostępna będzie lista dostępnych tekstur.
Każdą nałożoną na obiekt teksturę można obracać, skalować i przemieszczać. Wystarczy przejść do trybu edytowania węzłów i uchwytów sterujących ścieżek F2 aby wyświetlone zostały uchwyty sterujące ułożeniem deseniu na obiekcie (tak jak widoczne jest to na poniższym rysunku).
Tworzenie własnej tekstury
Inkscape umożliwia również tworzenie własnych tekstur na podstawie narysowanych obiektów. Do tego celu należy przygotować swoją teksturę a następnie wybierając z menu Obiekty → Deseń → Obiekty na deseń lub wciskając Alt + I utworzyć upragniony deseń. Tak utworzona tekstura ma jednak dość nieprzyjazną nazwę, którą można zmienić w oknie Edytor XML wciskając przycisk lub kombinację Shift + Ctrl + X.
Wszystkie tekstury są dodawane w węźle svg:defs, gdzie domyślna nazwa deseniu zaczyna się od pattern_ a następnie dodawana jest losowa liczba. Taka nazwa domyślna słabo informuje o tym, z jaką teksturą jest związana dlatego na rysunku 2 widać, że wartość atrybutu id została zmieniona na kreskowanie_10. Dodatkowo z domyślnych wartości zmieniony został atrybut height (wysokości tekstury) i width (szerokości tekstury).
Moje własne tekstury
Swego czasu (gry po raz pierwszy dowiedziałem się o możliwości tworzenia tekstur w Inkscap-ie stworzyłem sporą grupę tekstur własnego pomysłu, które widoczne są poniżej. Niestety niektóre z nich nie najlepiej są rysowane przez przeglądarki.