Stronę tą wyświetlono już: 14735 razy
Wstęp
Z poziomu menu Efekty dostępna jest w Inkscp-ie cała seria skryptów, których celem jest ułatwienie a w zasadzie zautomatyzowanie procesu wprowadzania zmian w istniejących obiektach lub tworzeniu obiektów na podstawie podanych parametrów. Różne efekty zostały zgrupowane w kategoriach. W moim przypadku są to:
- Internet - związane z tworzeniem kodu HTML i CSS oraz cięciem obrazu;
- Kolor - związane z automatycznym zmienianiem kolorów elementów według określonego sposobu;
- Modyfikuj ścieżkę - dodawanie, upraszczanie i generalnie rzeczy związane z automatycznym wprowadzaniem zmian w istniejącej ścieżce;
- Obrazki - związane z obrazami umieszczonymi w dokumencie (wyodrębnianie i osadzanie);
- Raster - związane z obrazami rastrowymi filtry (podobne do tych z Gimpa;
- Renderowanie - tworzenie, generowanie nowych obiektów na podstawie podanych parametrów;
- Rozmieść;
- Tekst - związane przetwarzaniem i generowaniem tekstu;
- Wizualizacja ścieżki - związane z tworzeniem elementów na podstawie ścieżki;
- Wygeneruj ze ścieżki - tworzenie efektów związanych z ścieżkami.
Samych efektów jest całkiem sporo dlatego też postanowiłem omówić tutaj pokrótce tylko te z nich, które w praktyce przydają się mi najczęściej.
Zmiana kolorów zaznaczonych obiektów
Cała seria dość intuicyjnych efektów umożliwiających zmienianie kolorów całej serii zaznaczonych obiektów znajduje się w menu Efekty → Kolor a należą do nich:
- efekty rozjaśniania kolorów:
- ciemniejszy - przyciemnia kolory obiektów (niestety o pewną stałą wartość);
- jaśniejszy - rozjaśnia kolory obiektów (niestety o pewną stałą wartość);
- mniej światła - przyciemnia kolory obiektów (niestety o pewną stałą wartość);
- więcej światła - rozjaśnia kolory obiektów (niestety o pewną stałą wartość)
- efekty modyfikacji nasycenia kolorów:
- mniejsze nasycenie - zmniejszenie nasycenia kolorów (niestety o pewną stałą wartość);
- większe nasycenie - zwiększenie nasycenia kolorów (niestety o pewną stałą wartość)
- efekty modyfikacji zabarwienia:
- mniejsze zabarwienie - zmniejsza zabarwienie (niestety o pewną stałą wartość);
- większe zabarwienie - zwiększa zabarwienie (niestety o pewną stałą wartość)
- Czarno-biały - zamienia kolory zaznaczone na czarne lub białe (w zależności od przypisanego koloru);
- Skala szarości - zmienia kolory na odcienie szarości;
- Negatyw - zmienia kolory na przeciwne;
- Rotacja kanałów RGB - dokonuje rotacji kanałów kolorów;
- Zmień kolor - zmienia podany kolor w zaznaczeniu na inny zdefiniowany przez użytkownika;
- Zmiana losowa - zmienia kolory obiektów na losowo wygenerowane;
- efekty usuwające składową lub cały kolor:
- usuń kolor - zamienia kolor obiektu na odcień szarości;
- usuń czerwony - zeruje składową czerwoną kolorów obiektów zaznaczonych;
- usuń zielony - zeruje składową zieloną kolorów obiektów zaznaczonych;
- usuń niebieski - zeruje składową niebieską kolorów obiektów zaznaczonych;
Efekty modyfikujące ścieżki
W menu Efekty → Modyfikuj ścieżkę można znaleźć zestaw efektów umożliwiających modyfikowanie istniejących obiektów. Oto lista i opis niektórych z nich:
- Atrybut interpolacji w grupie... - umożliwia zmianę wartości atrybutów zaznaczonych elementów w kolejności ich umieszczenia na warstwie;
- Desynchronizuj węzły - umożliwia losowe przesunięcie węzłów oraz losową zmianę uchwytów sterujących kształtem krzywej;
- Dodaj węzły - umożliwia dodanie węzłów do istniejącej ścieżki;
- Generuj fraktale - tworzy fraktal Mandelbrota (działa tylko na obiektach ścieżki;
- Kolor znaczników jak konturu - jeżeli linia ma znaczniki i ich kolor jest inny niż kolor konturu to ten efekt pomoże temu zaradzić;
- Konwertuj na kreski;
- Krawędź 3D;
- Obwiednia;
- Perspektywa - wymaga zaznaczenia dwóch obiektów: pierwszego, który ma zostać wpisany w drugi będący czworokątem;
- Przyciąganie do pikseli;
- Spłaszcz krzywe Beziera - dokonuje spłaszczenia krzywizny krzywych Beziera w ścieżce;
- Wir;
- Wyprostuj odcinki - prostuje ścieżki;
- Zaznaczenie elastyczne
Efekty filtrów obiektów rastrowych
Efekty zgrupowane w menu Efekty → Raster przeznaczone są do wykonywania operacji na bitmapach osadzonych w dokumencie. Oto lista tychże filtrów:
- Cień;
- Cykl palety kolorów;
- Dodaj szum;
- Dostosuj HSB;
- Drżenie;
- Fala;
- Filtrowanie szumów;
- Implozja;
- Inteligentny próg;
- Kanał;
- Koloryzacja;
- Kontrast;
- Koryguj;
- Krawędź;
- Krycie;
- Maska wyostrzania;
- Mediana;
- Normalizuj;
- Obraz olejny;
- Płaskorzeźba;
- Pobierz odwrotność;
- Odniesienie;
- Poziom (z kanałem);
- Poziom;
- Redukcja szumów;
- Rozmycie gaussowskie;
- Rozmycie;
Renderowanie obiektów
Grupa efektów umożliwiająca generowanie obiektów według określonych parametrów znajduje się w menu Efekty → Render:
- Alphabet Soup - generowanie napisu z różnych liter
Rys. 1Przykładowy napis wygenerowany w Inkscap-ie przez efekt Alphabet soup
- Funkcja Plotter - generowanie wykresu funkcji. Skorzystanie z tego filtru wymaga narysowania prostokąta, w który zostanie wrysowany wykres funkcji 2W w układzie kartezjańskim lub biegunowym. Podczas użycia tego efektu należy ów prostokąt zaznaczyć i wprowadzić parametry rysowania funkcji
Rys. 2Przykładowy wynik działania efektu Funkcja Plotter w Inkscap-ie
- Kalendarz - generuje kalendarz, przy czym pod Windowsem konieczne jest wybranie w zakładce Język strony kodowej Windows - Central and Estern Europe aby poprawnie obsłużone zostały polskie litery w kalendarzu
Rys. 3Przykład działania efektu kalendarz w Inkscap-ie
- Kod kreskowy - DataMatrix - efekt umożliwiający utworzenie kodu kreskowego w różnych formatach
Rys. 4Przykład działania efektu DataMatrix w Inkscap-ie
- Koła zębate - generuje koło zębate na podstawie podanych parametrów (liczba zębów, podziałka i kąt przyporu)
Rys. 5Przykład działania efektu koła zębatego w Inkscap-ie
- Kreator prowadnic - umożliwia szybkie stworzenie układu prowadnic;
- Krzywe parametryczne - kreśli krzywe zależne od pewnego parametru t
Rys. 6Przykład działania efektu krzywej parametrycznej w Inkscap-ie
- L-system - generuje gałąź drzewa według określonego schematu
Rys. 7Przykład działania efektu L-system
- Losowe drzewko - generuje losowy układ drzewka;
- Obiekty na bazie trójkąta - wyznacza np. okręg opisany na pierwszych trzech punktach zaznaczonej ścieżki, lub wpisany i wiele innych elementów związanych z trójkątem zbudowanym na pierwszych trzech węzłach danej ścieżki;
- Oprawa klejona książki - tworzy układ prowadnic związany z układem tworzonych stron książki;
- Siatka kartezjańska - tworzy siatkę linii w układzie kartezjańskim
Rys. 8Przykład działania efektu siatki Kartezjańskiej w Inkscap-ie
- Siatka składanego pudełka - generuje siatkę składanego pudełka, którą po wydrukowaniu można skleić
Rys. 9Przykładowy wynik działania efektu składanego pudełka
- Siatka współrzędnych biegunowych - tworzy siatkę współrzędnych biegunowych
Rys. 10Przykład działania efektu siatki współrzędnych biegunowych w Inkscap-ie
- Siatka - tworzy prostą siatkę w współrzędnych biegunowych
Rys. 11Przykład działania efektu siatki w Inkscap-ie
- Spirograf - kreśli Matematyka → Geometria → Hipocykloidy
Rys. 12Wynik działania efektu spirografu w Inkscap-ie
- Szkielet kuli - rysuje szkielet kuli
Rys. 13Rezultat działania efektu szkieletu kuli w Inkscap-ie
- Trójkąt - generuje trójkąt spełniający podane parametry (długości boków, lub długości boków i kąta);
- Wielościan 3D - generuje jeden z dostępnych wielościanów
a)
b) c) d) e) f) g) h) i) j) k) l) m) n) o) p)Rys. 14Przykłady wygenerowanych efektem Wielościan 3D: a) sześcianu; b) sześcianu ściętego; c) sześcianu przyciętego; d) sześcio ośmiościanu; e) czworoscianu; f czworościanu ściętego; g) ośmiościanu; h) ośmiościanu ściętego; i) dwudziestościanu foremnego; j) dwudziestościanu ściętegu; k) małego dwudziestościanu gwiazdkowego l) wielkiego dwudziestościanu gwiazdkowego; m) dwunastościanu; n) dwunastościanu ściętego; o) dwudziestościanu przyciętego; p) wielkiego dwunastościanu foremnego - Znaczniki drukarskie - generuje znaczniki związane z kontrolą druku oraz oznaczeniem jego linii przycięcia
Rys. 15Przykład działania efektu Znaczniki drukarskie w Inkscap-ie
Efekty związane z tekstem
Cała seria efektów umożliwiających automatycznie formatowanie bądź generowanie tekstu. Wszystkie te elementy zgrupowane są w menu Efekty → Tekst.
- Konwertuj na alfabet Braille'a - niestety ten efekt u mnie nie działa;
- Lorem ipsum - generuje tekst Lorem ipsum stosowany jako zastępnik treści, jaka powinna wypełniać jakiś element (najczęściej jest to stosowane do pokazania wygląd szablonu jakiejś strony);
- LosoWa wIelKość litER - zamienia litery w zaznaczonym obiekcie tekstowym w sposób losowy na małe i wielkie;
- małe litery - zamienia wszystkie litery w zaznaczonym obiekcie tekstowym na małe;
- oDWRÓĆ WIELKOŚĆ LITER - odwraca wielkość liter w zaznaczonym obiekcie tekstowym;
- Podziel tekst - dzieli obiekt tekstowy na oddzielne obiekty linii, słów lub liter zaznaczonego obiektu tekstowego;
- Styl Tytułu - wszystkie pierwsze litery wyrazów zawartych w zaznaczonym obiekcie tekstowym zamieniane są na duże;
- Styl zdania - zamienia pierwszą literę w pierwszym wyrazie każdego zdania;
- WIELKIE LITERY - zmienia litery w zaznaczonym obiekcie tekstowym na duże;
- Zamień tekst - wyszukuje i zamienia podany tekst na nowy
Efekty wizualizacji ścieżki
W tej grupie efektów dostępnych z poziomu menu Efekty → Wizualizacja ścieżki można zmieniać ścieżkę w pewne elementy graficzne związane z położeniem węzłów zaznaczonego obiektu ścieżki. Oto lista dostępnych efektów:
- Numeruj węzły - zamienia ścieżkę na punkty ponumerowane kolejno
Rys. 16Przykład działania efektu Numerowanie węzłów w Inkscap-ie
- Rysuj uchwyty
- Wymiary - rysuje wymiary zaznaczonego obiektu (szerokość i wysokość);
- Zmierz ścieżkę - mierzy długość obwodu ścieżki
Efekty generowane z ścieżki
Ta grupa efektów działa na podstawie zaznaczonych obiektów i jest dostępna w menu Efekty → Wygeneruj ze ścieżki. Oto i one:
- Deseń Woronoja - generuje deseń Woronoja
Rys. 17Przykład działania efektu deseniu Woronoja w Inkscap-ie
- Deseń wzdłuż ścieżki - umieszcza kopie wybranego obiektu wzdłuż krawędzi drugiego. Aby ten efekt zadziałał konieczne jest zaznaczenie dwóch obiektów: wyciąganego (który musi znajdować się wyżej na warstwie) i obiektu ścieżki, wzdłuż której wyciągany obiekt będzie rozmieszczany
Rys. 18Przykładowy rezultat działania efektu wyciągnięcia wzdłuż ścieżki w Inkscap-ie
- Interpolacja - tworzy efekt przejścia pomiędzy dwoma obiektami
Rys. 19Przykład działania efektu interpolacji obiektów w Inkscap-ie
- Rozmycie krawędzią;
- Rozpraszanie - efekt ten rozprasza wzorzec wzdłuż wyznaczonych ścieżek szkieletowych. Wzorcem jest najwyżej położony obiekt w zaznaczeniu;
- Ruch - efekt ten tworzy coś w rodzaju krawędzi 3d, niestety nie działa on dokładnie w sposób zamierzony i zazwyczaj wymaga ręcznych poprawek
Rys. 20Przykład działania efektu ruchu w Inkscap-ie
- Wyodrębnij