Stronę tą wyświetlono już: 6279 razy
W programie Writer można tworzyć tabelki zawierające zestawienia danych. Najłatwiej wstawić tabelkę za pomocą rozwijanego przycisku z paska narzędziowego Standardowy, którego wygląd pokazany został na poniższym rysunku.

- pole umożliwiające wstawienie tabelki o określonej liczbie kolumn i wierszy;
- przycisk wyświetlający okno Wstaw tabelę
Wstawienie tabelki poprzez wskazanie za pomocą myszki jej szerokości i wysokości nie zawsze jest możliwe. Z tego względu wprowadzony został przycisk Więcej opcji..., po którego kliknięciu można zobaczyć okno dialogowe Wstaw tabelkę pokazane i opisane na poniższym rysunku.

- nazwa tabeli;
- liczba kolumn tabeli;
- liczba wierszy tabeli;
- włącza dodatkowe opcje nagłówka tabeli;
- powtarzanie wierszy nagłówkowych na nowych stronach;
- liczba wierszy nagłówkowych tabeli;
- włącza/wyłącza dzielenie tabeli na strony;
- dodaje krawędź;
- wyświetla okno dialogowe Autoformatowanie;
- pomoc;
- wstawia tabelę i zamyka okno;
- zamyka okno i nie wstawia tabeli
W oknie dialogowym Wstaw tabele jak widać na powyższym rysunku można wpisać liczbę kolumn i wierszy tabeli oraz określić podstawowe jej parametry. Ciekawym elementem konfiguracji jest przycisk Autoformatuj, którego wciśnięcie wyświetla okno dialogowe Autoformatuj, którego widok wraz z opisem zamieszczam poniżej.

- lista dostępnych automatycznych stylów formatowania tabeli;
- przykładowy podgląd tabeli;
- ustawia formatowanie liczb w tabeli;
- ustawia krój czcionki w tabeli;
- ustawia wyrównania w tabeli;
- ustawia krawędzie tabeli;
- ustawia deseń tabeli;
- zatwierdza ustawienia automatycznego formatowania tabeli i zamyka okno;
- zamyka okno bez zastosowania ustawień automatycznego formatowania tabeli;
- pomoc;
- dodaje styl;
- usuwa styl;
- zmienia nazwę zaznaczonego stylu;
Przykład tabelki wygenerowanej przy użyciu autoformatowania i poddanej drobnym zmianom zamieszczam na poniższej ilustracji.

Po utworzeniu tabelki należy ją oczywiście wypełnić danymi oraz skorygować jej formatowanie. Co ważne, po zaznaczeniu tabelki w programie Writer pojawia się nowy pasek narzędziowy Tabela, którego rysunek wraz z opisem zamieszczam poniżej.

- wstawia wiersze powyżej bieżącego zaznaczenia;
- wstawia wiersze poniżej bieżącego zaznaczenia;
- wstawia kolumny z lewej strony zaznaczenia;
- wstawia kolumny z prawej strony zaznaczenia;
- usuwa wiersze;
- usuwa kolumny;
- usuwa tabelę;
- zaznacza komórkę;
- zaznacza całą tabelę;
- scala (łączy) zaznaczone komórki;
- wyświetla okno dialogowe Podziel komórki;
- wyświetla okno dialogowe Podziel tabelę
- optymalizacja rozmiaru komórek tabeli, umożliwia automatyczne ustawienie optymalnej szerokości i wysokości komórki oraz (w przypadku zaznaczenia zakresu komórek) ustawienie takiej samej szerokości lub wysokości dla zaznaczonego obszaru tabeli;
- wyrównanie zawartości zaznaczonych komórek do górnej ich krawędzi;
- wyrównanie zawartości zaznaczonych komórek do środka w pionie;
- wyrównanie zawartości zaznaczonych komórek do dolnej ich krawędzi;
- wybór koloru wypełnienia zaznaczonych komórek tabeli;
- wyświetla okno Autoformatowania;
- lista umożliwiająca wstawianie krawędzi danej komórki;
- lista styli krawędzi komórki;
- kolor krawędzi komórki;
- ustawia formatowanie komórki na typ walutowy;
- ustawia formatowanie komórki na typ procentowy;
- ustawia formatowanie komórki na typ liczbowy dziesiętny;
- wyświetla okno dialogowe Format liczbowy umożliwiający zaawansowane formatowanie zawartości komórki;
- wyświetla okno dialogowe Wstaw podpis;
- dla zaznaczonego zakresu komórek wyświetla okno Sortowanie;
- blokuje możliwość wpisywania tekstu w komórkach tabeli;
- usuwa blokadę komórek tabeli;
- wstawia formułę sumowania wartości z komórek tabeli;
- uruchamia tryb wpisywania własnej formuły (jak w programie Calc);
- wyświetla okno dialogowe Właściwości tabeli