Wzorzec projektowy metoda wytwórcza - factory method
Stronę tą wyświetlono już: 2646 razy
Opis wzorca projektowego metoda wytwórcza
Metoda wytwórcza należy do kreacyjnych wzorców projektowych. Jest ona w gruncie rzeczy uproszczeniem wzorca projektowego budownczy. Istnieje tutaj jeden wspólny interfejs przypisany dla danej grupy klas opisujących konkretne obiekty. Istotną rolę odgrywa klasa fabryki obiektów, która zawiera statyczną metodę, wewnątrz której względem podanego parametru tworzony jest nowy obiekt i zwracany jego interfejs.
Przykładowy diagram UML wzorca metoda wytwórcza
Jak widać na poniższym diagramie UML klasa TankFactory zawiera metodę statyczną buildTank, która jako jedyny argument pobiera wartość typu Tank::TankType wbudowanego w interfejs iTank. W zależności od ustawienia tegoż parametru tworzony jest obiekt klasy: A1M1_Abrams_tank lub T34_tank a następnie zwracany interfejs iTank*.
Przykładowa implementacja wzorca metoda wytwórcza
Przykład implementacji z powyższego diagramu UML napisanej w języki C++:
- #include <iostream>
- #include <string>
- class Tank{
- protected:
- std::string tankType;
- public:
- inline Tank(std::string tankType) : tankType(tankType){}
- inline virtual void getTankType() const = 0;
- enum TankType{
- A1M1_Abrams,
- T34
- };
- };
- class A1M1_Abrams_tank : public Tank{
- public:
- inline A1M1_Abrams_tank() : Tank("A1M1 Abrams"){}
- inline virtual void getTankType() const {
- std::cout<<tankType<<std::endl;
- }
- };
- class T34_tank : public Tank{
- public:
- inline T34_tank() : Tank("T34"){};
- inline virtual void getTankType() const {
- std::cout<<tankType<<std::endl;
- }
- };
- class TankFactory{
- public:
- static Tank* createTank(const Tank::TankType tt){
- switch(tt){
- case Tank::TankType::A1M1_Abrams:
- std::cout<<"Buduje czolg A1M1 Abrams!"<<std::endl;
- return new A1M1_Abrams_tank();
- case Tank::TankType::T34:
- std::cout<<"Buduje czolg T34!"<<std::endl;
- return new T34_tank();
- }
- }
- };
- int main(){
- Tank* T34 = TankFactory::createTank(Tank::TankType::T34);
- std::cout<<"Wybudowano czolg: ";
- T34->getTankType();
- Tank* A1M1_Abrams = TankFactory::createTank(Tank::TankType::A1M1_Abrams);
- std::cout<<"Wybudowano czolg: ";
- A1M1_Abrams->getTankType();
- std::cin.get();
- return 0;
- }
Wynik działania powyższego kodu:
Buduje czolg T34! Wybudowano czolg: T34 Buduje czolg A1M1 Abrams! Wybudowano czolg: A1M1 Abrams

Tytuł:
React 17. Wzorce projektowe i najlepsze praktyki. Projektowanie i rozwijanie nowoczesnych aplikacji internetowych. Wydanie III
Autor:
Carlos Santana Roldán

Tytuł:
Wzorce projektowe. Rusz głową! Tworzenie rozszerzalnego i łatwego w utrzymaniu oprogramowania obiektowego. Wydanie II
Autor:
Eric Freeman, Elisabeth Robson

Tytuł:
Wzorce projektowe w .NET Core 3. Projektowanie zorientowane obiektowo z wykorzystaniem C# i F#
Autor:
Dmitri Nesteruk

Tytuł:
Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku
Autor:
Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides

Tytuł:
Projektowanie interfejsów., Sprawdzone wzorce projektowe. Wydanie III
Autor:
Jenifer Tidwell, Charles Brewer, Aynne Valencia-Brooks

Tytuł:
Kubernetes. Wzorce projektowe. Komponenty wielokrotnego użycia do projektowania natywnych aplikacji chmurowych
Autor:
Bilgin Ibryam, Roland Huß

Tytuł:
Wzorce projektowe w .NET. Projektowanie zorientowane obiektowo z wykorzystaniem C# i F#
Autor:
Dmitri Nesteruk

Tytuł:
Programowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Wydanie II
Autor:
Alan Shalloway, James R. Trott

Tytuł:
Java EE 8. Wzorce projektowe i najlepsze praktyki
Autor:
Rhuan Rocha, Joao Purificacao

Tytuł:
Systemy reaktywne. Wzorce projektowe i ich stosowanie
Autor:
Roland Kuhn Dr., Brian Hanafee, Jamie Allen