Wzorzec projektowy łańcuch zobowiązań - chain of responsibility
Stronę tą wyświetlono już: 2575 razy
Opis wzorca projektowego łańcuch zobowiązań
Wzorzec projektowy łańcuch zobowiązań należy do czynnościowych wzorców projektowych. Umożliwia on tworzenie listy zadań (czynności), które będą wykonywane kolejno do momentu, gdzie nie będzie już więcej zadań do zrealizowania. Każde pod zadanie jest reprezentowane przez oddzielną klasę, która dziedziczy po wspólnym interfejsie. Interfejs ten agreguje interfejsy nowych zadań dodanych do listy. Łańcuch zobowiązań może być zamknięty lub otwarty. W przypadku jego zamknięcia zadania będą realizowane do momentu przerwania przez użytkownika.
Przykładowy diagram UML wzorca projektowego łańcuch zobowiązań
Na poniższym diagrami UML można zobaczyć klasy zadań, które muszą być zrealizowane aby możliwe było wystrzelenie pocisku z działa. Tymi zadaniami są obiekty klas:
- RemoveRim - usuwanie łuski z działa;
- PutBullet - załadowanie pocisku w dziale;
- Fire - odpalenie pocisku przez użytkownika (lub wyjście z programu);
Wszystkie powyższe klasy dziedziczą po jednym interfejsie iReload, który może agregować kolejne zadanie interfejsu oraz ma dostępną metodę umożliwiającą dodanie kolejnego zadania do zrealizowania na końcu łańcucha.
Przykładowa implementacja wzorca projektowego łańcuch zobowiązań w C++
- #include <iostream>
- #include <string>
- #include <windows.h>
- class iReload{
- protected:
- iReload* task;
- public:
- inline iReload() : task(NULL){}
- void addNextTask(iReload* task){
- if(this->task == NULL){
- this->task = task;
- }else{
- this->task->addNextTask(task);
- }
- }
- virtual iReload* doTask() const = 0;
- };
- class RemoveRim : public iReload{
- public:
- iReload* doTask() const {
- std::cout << "Remove rim from gun, please wait!" << std::endl;
- for(int i = 0; i < 30; i++){
- std::cout << "#";
- Sleep(100);
- }
- std::cout << std::endl<<"Rim is removed!!!" << std::endl << std::endl;
- return task;
- }
- };
- class PutBullet : public iReload{
- public:
- iReload* doTask() const {
- std::cout << "Put bullet in gun, please wait!" << std::endl;
- for(int i = 0; i < 30; i++){
- std::cout << "#";
- Sleep(100);
- }
- std::cout << std::endl<<"Bullet is loaded!!!" << std::endl << std::endl;
- return task;
- }
- };
- class Fire : public iReload{
- public:
- iReload* doTask() const {
- std::cout << "Ready to fire:" << std::endl;
- std::cout << "Fire [0]" << std::endl;
- std::cout << "Exit [not 0]" << std::endl;
- int w = 0;
- std::cin >> w;
- switch(w){
- case 0:
- std::cout << "Fired!!!" << std::endl;
- return task;
- default:
- return NULL;
- }
- }
- };
- int main(){
- RemoveRim removerim;
- PutBullet putbullet;
- Fire fire;
- removerim.addNextTask(&putbullet);
- removerim.addNextTask(&fire);
- fire.addNextTask(&removerim);
- iReload* reloadgun = &removerim;
- do{
- reloadgun = reloadgun->doTask();
- }while(reloadgun);
- std::cin.get();
- return 0;
- }
Wynik działania powyższego kodu:
Remove rim from gun, please wait! ############################## Rim is removed!!! Put bullet in gun, please wait! ############################## Bullet is loaded!!! Ready to fire: Fire [0] Exit [not 0] 0 Fired!!! Remove rim from gun, please wait! ############################## Rim is removed!!! Put bullet in gun, please wait! ############################## Bullet is loaded!!! Ready to fire: Fire [0] Exit [not 0]

Tytuł:
React 17. Wzorce projektowe i najlepsze praktyki. Projektowanie i rozwijanie nowoczesnych aplikacji internetowych. Wydanie III
Autor:
Carlos Santana Roldán

Tytuł:
Wzorce projektowe. Rusz głową! Tworzenie rozszerzalnego i łatwego w utrzymaniu oprogramowania obiektowego. Wydanie II
Autor:
Eric Freeman, Elisabeth Robson

Tytuł:
Wzorce projektowe w .NET Core 3. Projektowanie zorientowane obiektowo z wykorzystaniem C# i F#
Autor:
Dmitri Nesteruk

Tytuł:
Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku
Autor:
Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides

Tytuł:
Projektowanie interfejsów., Sprawdzone wzorce projektowe. Wydanie III
Autor:
Jenifer Tidwell, Charles Brewer, Aynne Valencia-Brooks

Tytuł:
Kubernetes. Wzorce projektowe. Komponenty wielokrotnego użycia do projektowania natywnych aplikacji chmurowych
Autor:
Bilgin Ibryam, Roland Huß

Tytuł:
Wzorce projektowe w .NET. Projektowanie zorientowane obiektowo z wykorzystaniem C# i F#
Autor:
Dmitri Nesteruk

Tytuł:
Programowanie zorientowane obiektowo. Wzorce projektowe. Wydanie II
Autor:
Alan Shalloway, James R. Trott

Tytuł:
Java EE 8. Wzorce projektowe i najlepsze praktyki
Autor:
Rhuan Rocha, Joao Purificacao

Tytuł:
Systemy reaktywne. Wzorce projektowe i ich stosowanie
Autor:
Roland Kuhn Dr., Brian Hanafee, Jamie Allen