Utworzenie pierwszego projektu konsolowego w Qt Creatorrze jest dziecinnie proste, albowiem wystarczy w widoku głównym (widocznym na poniższym rysunku) kliknąć przycisk Nowy projekt.
Po kliknięciu wcześniej wspomnianego przycisku oczom twym powinno ukazać się okno Nowy projekt, w którym niezwłocznie i z najdzikszą rozkoszą należy wybrać projekt typu Qt Console Application a następnie kliknąć przycisk Wybierz....
Po kliknięciu przycisku Wybierz... oczom twym ukarze się okno dialogowe Qt Console Application, w którym należy podać nazwę tworzonego projektu oraz podać lokalizację jego utworzenia.
Po zakończeniu tej jakże trudnej czynności należy wcisnąć przycisk Dalej, by przejść do trybu ustawiania zestawu narzędzi. W tym trybie wszystko należy zostawić poustawiane domyślnie.
Kolejny etap to wybór zestawu narzędzi, gdzie należy zaznaczyć opcje z poniższego rysunku.
Ostatni etap dotyczy konfiguracji systemu kontroli wersji, ja pozostawię to nieskonfigurowane.
Po przebrnięciu przez zawiły labirynt klikania przycisków oczom twym powinien w końcu ukazać się widok z poniższego rysunku.
Jak widać program utworzył podstawowy projekt z następującym kodem:
#include <QCoreApplication>
int main(int argc, char *argv[])
{
QCoreApplication a(argc, argv); // obiekt zapobiegający automatycznemu zamknięciu programu
return a.exec(); // wywołanie obiektu, który zamknie okno programu dopiero po wciśnięciu entera
}
Przekompilowanie tego jakże złożonego projektu można uruchomić wciskając F5 lub wciskając przycisk zielonego trójkąta na pasku narzędziowym znajdującym się w lewym dolnym rogu okna programu. Dostępny jest tam także przycisk z napisem Debug. Jego kliknięcie wyświetla listę wyboru trybu kompilacji. Tryb Debug jest przeznaczony dla programisty, natomiast Release dla użytkownika końcowego.