W celu utworzenia pierwszego programu z graficznym interfejsem użytkownika wystarczy kliknąć w widoku powitalnym programu przycisk Nowy projekt a następnie wybranie w oknie Nowy projekt pozycji Aplikacja Qt Widgets. Dalsza część procesu tworzenia projektu przebiega standardowo tak jak w przypadku projektu konsolowego.
Po utworzeniu projektu wystarczy kliknąć przycisk Design aby przejść do widoku projektowania graficznego interfejsu użytkownika. Warto tutaj zwrócić uwagę na okno z listą kontrolek, listą utworzonych ich obiektów oraz listą właściwości. Te ostatnie zmienia się w zależności od tego jaki element GUI jest zaznaczony. Dla okna programu można np. ustawić:
windowTitle - tytuł okna;
geometry - wymiary okna, na które z kolei składają się:
width - szerokość okna;
height - wysokość okna
Oczywiście są to tylko przykłady właściwości, które można zmienić.
Skompilowanie programu można wywołać używając skrótu Ctrl + R (bez debugowania) lub F5 z debugowaniem.