W celu utworzenia pierwszego programu z graficznym interfejsem użytkownika wystarczy kliknąć w widoku powitalnym programu przycisk Nowy projekt a następnie wybranie w oknie Nowy projekt pozycji Aplikacja Qt Widgets. Dalsza część procesu tworzenia projektu przebiega standardowo tak jak w przypadku projektu konsolowego.
Rys. 1
Widok okna Nowy projekt i ustawienia opcji dla aplikacji z GUI.
Po utworzeniu projektu wystarczy kliknąć przycisk Design aby przejść do widoku projektowania graficznego interfejsu użytkownika. Warto tutaj zwrócić uwagę na okno z listą kontrolek, listą utworzonych ich obiektów oraz listą właściwości. Te ostatnie zmienia się w zależności od tego jaki element GUI jest zaznaczony. Dla okna programu można np. ustawić:
windowTitle - tytuł okna;
geometry - wymiary okna, na które z kolei składają się:
width - szerokość okna;
height - wysokość okna
Oczywiście są to tylko przykłady właściwości, które można zmienić.
Rys. 2
Widok okna programu Qt Creator w trybie projektowania GUI:
przycisk trybu projektowania graficznego GUI;
okno kontrolek możliwych do wstawienia w projekcie poprzez przeciągnięcie danej kontrolki na obszar projektu tworzonego GUI;
obszar graficznego widoku projektowanego GUI;
lista kontrolek (obiektów klas) oraz ich nazw;
lista właściwości aktualnie zaznaczonej kontrolki;
okno listy akcji i sygnałów oraz slotów
Skompilowanie programu można wywołać używając skrótu Ctrl + R (bez debugowania) lub F5 z debugowaniem.