Sygnały i sloty w Qt są wykorzystywane do komunikacji pomiędzy oknem programu a kontrolką lub bezpośrednio pomiędzy kontrolkami. Sygnały i sloty można łączyć ręcznie wpisując odpowiedni kod, jednakże możliwe jest również zrobienie tego w trybie projektowania Desing. W tym celu utworzyć należy projekt z dwiema kontrolkami:
Label - czyli zwykły statyczny tekst;
Push button - czyli zwykły przycisk
Warto zmienić domyślne właściwości tych kontrolek:
dla kontrolki Label należy zmienić właściwości:
objectName na helloWorld (to będzie nazwa obiektu kontrolki, która będzie wykorzystywana w kodzie);
text z domyślnej na label (to jest tekst wyświetlany w kontrolce);
dla kontrolki Push button należy zmienić właściwości:
objectName z domyślnej na write;
text z domyślnej na Wyświetl
Teraz należy kliknąć na kontrolce Push button prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybrać pozycję Przejdź do slotu&dots;. Po tej czynności ukazać się powinno okno Przejdź do slotu, w którym niezwłocznie należy kliknąć pozycję clicked().
Po wykonaniu tej czynności program powinien utworzyć automatycznie sygnał o nazwie on_write_clicked i przenieść do tak utworzonego sygnału pokazując taki oto kod:
Klasa MainWindow zajmuje się obsługą wszystkiego co dotyczy GUI programu. Wewnątrz tej klasy masz dostęp do wszystkich obiektów klas, które reprezentują kontrolki wstawione w widoku projektowania Design. Dostęp do nich jest z poziomu obiektu o nazwie ui (user interface). Oto jak wykorzystując ten obiekt można się odwołać do utworzonej wcześniej kontrolki Label i zmienić tekst przez nią wyświetlany:
Powyższy kod zmieni tekst zawarty w kontrolce Label z wcześniej ustawionego na Hello World!. Dostęp do wszystkich kontrolek programu utworzonych w widoku projektowania Design będzie zawsze możliwy z poziomu obiektu ui.