Tworzenie menu w Qt Creatorze również odbywa się w widoku projektowania Desing. Wystarczy bowiem kliknąć dwukrotnie na górnej części projektu okna, aby możliwe było wpisanie nazwy pierwszej pozycji menu (tak jak pokazane zostało to na poniższym rysunku).
Jak widać w łatwy sposób można dodawać tutaj kolejne elementy (jeżeli zachodzi taka potrzeba).
Każda pozycja menu, która nie ma swojego podmenu ma automatycznie przypisywaną akcję, która pojawi się w Edytorze akcji znajdującym się na dole programu.
Teraz wystarczy na dostępnej na liście akcji actionOpen kliknąć prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybrać pozycję Przejdź do slotu by po chwili ujrzeć okno dialogowe Przejdź do slotu. W oknie tym wybrać można jeden z sygnałów, pod który można się podpiąć. Ja wybrałem trigered (wywołany / wciśnięty).
Po zatwierdzeniu wyboru powinien zostać utworzony nowy slot o nazwie on_actionOpen_triggered:
void MainWindow::on_actionOpen_triggered()
{
}
Wewnątrz tego sygnału można umieścić np. instrukcję zmiany tekstu wyświetlanego w wcześniej już utworzonej kontrolce Label:
void MainWindow::on_actionOpen_triggered()
{
ui->helloWorld->setText("Open file menu action");
}
Po skompilowaniu u kliknięciu w menu File→Open tekst labela zmieni się na "Open file menu action".
Wszystkie akcje są dostępne z poziomu klasy MainWindow: