Stronę tą wyświetlono już: 59310 razy
Metodę drzewa stosuje się w doświadczeniach wieloetapowych. Każde doświadczenie wieloetapowe dzieli się na pojedyncze etapy (próby lub doświadczenia cząstkowe), każdy etap rozpatrujemy oddzielnie
Przykład
Wykonujemy niczym Harwey Dent trzy rzuty monetą.
Mamy tutaj do czynienia z doświadczeniem trój etapowym:
I etap - rzut monetą ;
II etap - rzut monetą ;
III etap - rzut monetą ;
Opis drzewa:
1) punkt wspólny krawędzi nazywa się węzłem;
2) każda gałąź drzewa składa się z ciągu krawędzi;
3) punkt wspólny wszystkich gałęzi nazywa się wierzchołkiem drzewa;
4) każdej krawędzi przypisuje się prawdopodobieństwo pewnego doświadczenia jednoetapowego.
Zasady obliczania prawdopodobieństw z drzewa
1) Zasada mnożenia - prawdopodobieństwo jednej gałęzi jest równe iloczynowi prawdopodobieństw przypisanych krawędziom, z których dana krawędź się składa.
A - zdarzenie, w którym wypadły same reszki
Prawdopodobieństwo tego zdarzenia jest równe:
b) Zasada dodawania - jeżeli pewnemu zdarzeniu losowemu odpowiada więcej niż jedna gałąź to prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest równe sumie prawdopodobieństw poszczególnych gałęzi.
B - zdarzenie, w którym wypadły dokładnie dwie reszki.
Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest równe:
[2] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
Zadanie 1
Z talii 52 kart losowo wybrano trzy karty. Jakie jest prawdopodobieństwo wyboru co najmniej jednego kiera?
Rozwiązanie:
Doświadczenie trój etapowe:
I etap: - losowanie jednej karty bez zwracania ;
II etap: - losowanie jednej karty bez zwracania ;
III etap: - losowanie jednej karty bez zwracania ;
Stosuję metodę drzewa
A - zdarzenie, w którym wylosowano co najmniej jednego kiera (temu zdarzeniu sprzyja 7 gałęzi drzewa co zostało zaznaczone na rysunku 2.
Prawdopodobieństwo zdarzenia A jest równe:
[3] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
W tym przypadku jednak łatwiej jest posłużyć się zdarzeniem przeciwnym A', któremu sprzyja tylko jedna gałąź drzewa, co zostało pokazane na rysunku 3.
Prawdopodobieństwo zdarzenia A można obliczyć korzystając z prawdopodobieństwa zdarzenia przeciwnego A' w następujący sposób:
[4] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
Prawdopodobieństwo wylosowania co najmniej jednego kiera wynosi 58,6%
Zadanie 2
W urnie znajdują się 4 kule białe i 6 kul zielonych. Losowo wybrano 2 kule. Oblicz prawdopodobieństwo wybrania: a) kul tego samego koloru; b) kul różnokolorowych; c) co najwyżej jednej białej.
Rozwiązanie:
Doświadczenie dwuetapowe:
Etap I - losowanie kuli z
Etap II -losowanie kuli z
a) - zdarzenie, w którym wylosowano kule tego samego koloru. Dla tego zdarzenia rysunek drzewa z zaznaczonymi gałęziami został pokazany poniżej.
Korzystając z rysunku 5 obliczamy prawdopodobieństwo zdarzanie A
[5] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
b) - zdarzenie, w którym wylosowano różnokolorowe kule.
Korzystając z rysunku 6 obliczamy prawdopodobieństwo zdarzanie B
[6] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
Można też wykorzystać zdarzenie A do tego celu, ponieważ jest ono zdarzeniem przeciwnym do zdarzenia B
c) zdarzenie, w którym wylosowano co najmniej jedną białą kulę.
Na rysunku 7 widać jak na dłoni, że lepiej będzie użyć do wyznaczanie prawdopodobieństwa zdarzenia C zdarzenia przeciwnego C', czyli takiego, w którym wylosowano tylko zielone kule.
[8] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
Zadanie 3
W urnie znajdują się piłeczki: m czerwonych i 6 zielonych. Losowo wyciągnięto dwie piłeczki. Prawdopodobieństwo tego, że obie są czerwone wynosi 0,5. Oblicz ile jest piłeczek czerwonych w urnie.
Rozwiązanie:
Doświadczenie dwuetapowe:
Etap I - losujemy I kulkę ;
Etap II - losujemy II kulkę
A - zdarzenie, w którym wylosowano dwie czerwone piłeczki.
Ponieważ wiadomo, że P(A)=0,5 więc można napisać następujące równanie:
[9] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
Jak widać z rozpisania i uproszczenia zależności [9] otrzymane zostało równanie kwadratowe, dla którego konieczne jest znalezienie pierwiastków.
[10] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
Założenia m&mt;1 i m∈N a więc m=15
Zadanie 4
W pierwszej urnie są dwie kule białe i trzy czarne (nie żebym był rasistą), natomiast w drugiej trzy czarne i pięć białych. Rzucamy kostką do gry, jeżeli wypadnie 6 oczek to losujemy kulę z urny pierwszej, w przeciwnym przypadku losujemy kulę z drugiej urny. Oblicz prawdopodobieństwo wylosowania kuli białej.
Rozwiązanie:
Doświadczenie dwuetapowe:
I etap - rzut kostką ;
II etap - losowanie kuli z pierwszej urny U1, dla którego lub z drugiej urny U2, dla którego .
A - zdarzenie, w którym wylosowano kulę białą.
Prawdopodobieństwo zdarzenia A wynosi:
[11] |
Zapis wyrażenia w formacie TeX-a:
Zadanie 5
Spośród liczb naturalnych spełniających nierówność losujemy kolejno ze zwracaniem dwie liczby. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzeń: A - w którym suma liczb wylosowanych jest mniejsza od dziesięciu; B - zdarzenie, w którym obie wylosowane liczby są równe.
Rozwiązanie:
Nierówność przekształcić należy do następującej postaci:
Ponieważ podstawy potęg w nierówności [12] są sobie równe więc rozwiązaniem nierówności jest nierówność potęg:
Po przekształceniu nierówności [13] otrzymujemy nierówność kwadratową:
Wyliczamy Δ i jej pierwiastek:
Miejsca zerowe:
A więc tajemnica została rozwikłana, losujemy ze zbioru liczb {2; 3; 4; 5; 6}
Doświadczenie dwuetapowe:
Etap I - losowanie pierwszej liczby ;
Etap II - losowanie drugiej liczby .
A - zdarzenie, w którym suma liczb wylosowanych jest mniejsza od 10.
Prawdopodobieństwo zdarzenia A wynosi:
B - zdarzenie, w którym wylosowane liczby są sobie równe.
Prawdopodobieństwo zdarzenia B wynosi: