Programowanie
Stronę tą wyświetlono już: 64057 razy
Dział ten zawiera następujące typy poddziałów:
- opisujące podstawy programowania w danym języku programowania;
- dotyczące projektów utworzonych przez autora strony;
- dotyczące języków opisowych;
- dotyczące algorytmów
Istnieją dwa podstawowe typy języków programowania, jakie zostały opisane na tej stronie, są to języki:
- kompilowane do kodu maszynowego;
- interpretowane, które są kompilowane (interpretowane) na bieżąco przez zainstalowany w systemie program.
Program napisany w języku kompilowanym po kompilacji nie może być modyfikowany - przynajmniej nie w taki sposób i nie na takim poziomie jak w przypadku języków interpretowanych. Możliwe jest oczywiście nadpisanie kodu skompilowanego, ale jest to o wiele bardziej kłopotliwe i często ograniczone. Program stworzony w języku kompilowanym często gęsto jest również mocno uzależniony od systemu, pod którym został on napisany, bibliotek, jakie wykorzystywał itd. itp. Języki kompilowane to:
- C++;
- Java;
- Delphi;
- C# - kompilowany do kodu pośredniego, który później jest interpretowany przez środowisko uruchomieniowe .NET Framework, Mono lub DotGNU
Programy napisane w języku interpretowanym bardzo często dają się uruchomić na różnych systemach. Mówi się więc, że są one wieloplatformowe. Do języków interpretowanych należą:
- Bash;
- JavaScript;
- Perl;
- PHP;
- Python;
- OpenOffice/LibreOffice - BASIC;
- VB i VBA
Warto poznać różne języki programowania, ponieważ różne języki mają różne możliwości zastosowania ich w praktyce. Przykładem może być PHP, który sam w sobie nie nadaje się do pisania gier komputerowych. Z drugiej strony C++ nie jest zbyt przydatny w programowaniu webowym, pod takim względem, że dużo łatwiej posługiwać się językami skryptowymi jak PHP, Python czy czasami BASH.
Tytuł:
Programowanie z Minecraftem dla dzieci. Poziom podstawowy. Wydanie III
Autor:
Urszula Wiejak, Karolina Niemira, Adrian Wojciechowski
Tytuł:
Programowanie w Pythonie dla średnio zaawansowanych. Najlepsze praktyki tworzenia czystego kodu
Autor:
Al Sweigart
Tytuł:
Zacznij od Pythona. Programowanie dla młodzieży w praktyce
Autor:
Zofia Matusiewicz
Tytuł:
Programowanie zorientowane obiektowo w Pythonie. Tworzenie solidnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji i bibliotek. Wydanie IV
Autor:
Steven F. Lott, Dusty Phillips
Tytuł:
Opus magnum C++11. Programowanie w języku C++. Wydanie II poprawione (komplet)
Autor:
Jerzy Grębosz
Tytuł:
Programowanie w języku Rust. Wydajność i bezpieczeństwo. Wydanie II
Autor:
Jim Blandy, Jason Orendorff, Leonora F. S. Tindall
Tytuł:
Atlassian Jira Server & Data Center. Programowanie rozwiązań w projektach biznesowych
Autor:
Jakub Kalinowski
Tytuł:
Python zorientowany obiektowo. Programowanie gier i graficznych interfejsów użytkownika
Autor:
Irv Kalb
Tytuł:
Visual Studio 2022, C# i .NET. Programowanie kontrolek
Autor:
Łukasz Sosna
Tytuł:
Excel. Programowanie w VBA dla bystrzaków. Wydanie V
Autor:
Michael Alexander, John Walkenbach