Kontener typu map - tablica asocjacyjna
Stronę tą wyświetlono już: 14084 razy
Wstęp
Deklaracja klasy map znajduje się w pliku nagłówkowym map. Klasa map jest klasą szablonową, która umożliwia ustawienie typu dla klucza i wartości przechowywanej. Cechą tej klasy jest jednoczesne sortowanie jej podczas dodawania kolejnych elementów albo za pomocą domyślnego porównywania binarnego albo za pomocą własnej klasy lub funkcji porównującej. Dodawanie elementów do tej klasy będzie więc powolniejsze ale dzięki temu zawsze dane będą posortowane.
Konstruktory klasy map
Podstawowy konstruktor klasy map wymaga jedynie określenia typu dla klucza i wartości przechowywanej. Oto prosty przykład:
- std::map<std::string, int> mapExample;
Powyższy kod utworzył obiekt klasy map, który przyjmuje jako klucz obiekty klasy string zaś jako wartości przechowywane pod danym kluczem zmienne typu int.
Istnieje też konstruktor, który umożliwia skopiowanie zakresu danych innego obiektu tego samego typu:
- std::map<std::string, int> mapExample;
- std::map<std::string, int> mapExample2(mapExample.begin(), mapExample.end());
Powyższy kod w zasadzie nic nie przepisze bo obiekt mapExample nie zawiera elementów.
Konstruktor umożliwiający określenie zasady sortowania kluczy za pomocą klasy:
- struct Compare{
- bool operator () (const std::string &str1, const std::string &str2) const{
- return str1.compare(str2) > 0;
- }
- };
- std::map<std::string, int, Compare> mapExample;
W powyższym kodzie struktura Compare dostarcza obsługę operatora porównania dla sortowania elementów w odwrotnej kolejności podczas ich dodawania.
Istnieje jeszcze jeden sposób ustawienia sposobu sortowania za pomocą funkcji:
- bool compare(std::string str1, std::string str2){
- return str1.compare(str2) > 0;
- }
- std::map<std::string, int, bool (*)(std::string, std::string)> mapExample(compare);
Dodawanie elementów do obiektu klasy map
Dodawanie elementów jest banalnie proste i odbywa się przy pomocy operatora [] w następujący sposób:
- std::map<std::string, int> mapExample;
- mapExample["key 1"] = 1;
- mapExample["key 2"] = 2;
Sprawdzanie, czy dany klucz istnieje
Za pomocą metody find można sprawdzić, czy dany klucz istnieje. Metoda ta znajduje dany klucz i zwraca do niego wskaźnik lub zwraca wskaźnik na koniec listy. Oto przykład:
- std::map<std::string, int> mapExample;
- mapExample["key 1"] = 1;
- mapExample["key 2"] = 2;
- if(mapExample.find("key 1") == mapExample.end()){
- std::cout << "Key not exist!" << std::endl;
- }
Iterowanie po elementach obiektu klasy map
Oto jak można iterować po elementach klasy map wykorzystując wskaźnik zawierający pola first (klucz); second (wartość). Oto przykład:
- std::map<std::string, int> mapExample(compare);
- mapExample["key 1"] = 1;
- mapExample["key 2"] = 2;
- for(std::map<std::string, int, Compare>::iterator element = mapExample.begin(); element != mapExample.end(); element ++){
- std::cout << element->first << ": " << element->second << std::endl;
- }
Usuwanie elementów z obiektu klasy map
Metoda erase umożliwia usunięcie jednego elementu lub zakresu elementów z tablicy. Możliwe jest to poprzez podanie wskaźnika lub wskaźników (w przypadku usuwania zakresu danych) na elementy zawarte wewnątrz tejże klasy w następujący sposób:
- std::map<std::string, int> mapExample(compare);
- mapExample["key 1"] = 1;
- mapExample["key 2"] = 2;
- mapExample.erase(mapExample.begin(), mapExample.end());
Możliwe jest również posłużenie się wartościami kluczy:
- std::map<std::string, int> mapExample(compare);
- mapExample["key 1"] = 1;
- mapExample["key 2"] = 2;
- mapExample.erase(std::string("key 1"));
Możliwe jest również usunięcie wszystkich elementów za pomocą metody clear.
Sprawdzanie, czy obiekt klasy map jest pusty
Metoda empty zwraca prawdę, gdy obiekt nie zawiera żadnych elementów.
Pozyskiwanie informacji o liczbie elementów zawartych w obiekcie klasy map
Metoda size zwraca liczbę elementów w niej zawartych.

Tytuł:
Architektura oprogramowania bez tajemnic. Wykorzystaj język C++ do tworzenia wydajnych aplikacji i systemów
Autor:
Adrian Ostrowski, Piotr Gaczkowski

Tytuł:
Opus magnum C++ 11. Programowanie w języku C++. Wydanie II poprawione (komplet)
Autor:
Jerzy Grębosz

Tytuł:
Programowanie wieloplatformowe z C++ i wxWidgets 3
Autor:
Bartosz W. Warzocha

Tytuł:
Język C++ i przetwarzanie współbieżne w akcji. Wydanie II
Autor:
Anthony Williams

Tytuł:
C++ dla bystrzaków. Wydanie VII
Autor:
Stephen R. Davis

Tytuł:
Tablice informatyczne. Podstawy C++
Autor:
Radosław Sokół

Tytuł:
Opus magnum C++11. Programowanie w języku C++ (komplet)
Autor:
Jerzy Grębosz

Tytuł:
OpenCV 3. Komputerowe rozpoznawanie obrazu w C++ przy użyciu biblioteki OpenCV
Autor:
Adrian Kaehler, Gary Bradski

Tytuł:
C++ w 24 godziny. Wydanie VI
Autor:
Rogers Cadenhead, Jesse Liberty

Tytuł:
C++ Optymalizacja kodu. Sprawdzone techniki zwiększania wydajności
Autor:
Guntheroth Kurt