Stronę tą wyświetlono już: 37141 razy
Sprzęgła sztywne mają na celu połączenie dwóch elementów tak, aby te przenosiły bezpośrednio (bez opóźnień) cały moment obrotowy wału napędowego na wał napędzany. Istnieje kilka typów sprzęgieł sztywnych, te najczęściej spotykane zostały omówione poniżej.
Sprzęgło tulejowe kołkowe
Sprzęgła tulejowe kołkowe należą do najprostszych wersji sprzęgieł tulejowych. Elementem najsłabszym pośredniczącym w przenoszeniu momentu obrotowego są tutaj kołki, które mają również charakter mocujący. Istnieją również sprzęgła tulejowe: wpustowe oraz wielowypustowe, których zasada działania jest w zasadzie podobna.
Sprzęgło tulejowe wpustowe
Nieco bardziej złożona wersja sprzęgła tulejowego, gdzie moment obrotowy przenoszony jest za pośrednictwem dwóch wpustów a nie tak jak poprzednio kołków. Konstrukcja ta wymaga zastosowania dodatkowo wkręta ustalającego położenie tulei względem osi wałów.
Sprzęgło tulejowe płetwowe
W tym połączeniu elementem przenoszącym moment obrotowy są wały: napędowy i napędzany dzięki specjalnemu ukształtowaniu końcówek wałów. Tuleja spełnia tutaj jedynie rolę utrzymującą wały w jednej współosiowej pozycji. Dodatkowo tulejka musi zostać unieruchomiona za pomocą kołka ustalającego.
Sprzęgło tulejowe zakładkowe
Również i w tym połączeniu elementem przenoszącym moment obrotowy są wały: napędowy i napędzany dzięki specjalnemu ukształtowaniu końcówek wałów. Tuleja spełnia tutaj jedynie rolę utrzymującą wały w jednej współosiowej pozycji. Dodatkowo tulejka musi zostać unieruchomiona za pomocą kołka ustalającego.
Sprzęgło łupkowe
Sprzęgło łupkowe jest stosowane do łączenia wałów o średnicach z zakresu od 25 do 140 [mm] a ich masa zawiera się w przedziale od 3 do 100kg. Zaletą tego typy sprzęgieł jest łatwość ich montażu, zaś wadą są gabaryty i trudność wyważenia takiego sprzęgła. Z tych powodów sprzęgła te nie mogą być stosowane do przenoszenia dużych prędkościach obrotowych. Wpust umożliwia przenoszenie momentu obrotowego przy większym obciążeniu, przy mniejszych obciążeniach moment obrotowy przenoszony jest przez zaciśnięte na wałach powierzchnie łubek. Sprzęgła te są znormalizowane normą PN-66/M-85253.
Sprzęgła kołnierzowe
Sprzęgła te przenoszą moment obrotowy za pośrednictwem dwóch tarcz złączonych z sobą za pomocą śrub mocujących. Sprzęgła te są znormalizowane normą PN-66/M-85252 w przypadku sprzęgieł bez osłony (rysunek 3) i PN-66/M-85251 w przypadku sprzęgieł z osłoną (rysunek 4).